Gerdab.IR | گرداب

مطالعات جدید نشان می‌دهد؛ ناکارآمدی تبلیغات هدفمند فیسبوک

مطالعات جدید نشان می‌دهد؛ ناکارآمدی تبلیغات هدفمند فیسبوک
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱

الگوریتم فیسبوک زمینه و بافت معنایی فعالیت کاربر را ثبت نمی‌کند و در نتیجه هدفمند بودن این تبلیغات تنها شعار است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، تحقیقات جدید صورت‌گرفته از سوی دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهد که تبلیغات هدفمند فیسبوک اغلب اوقات موفق نیستند. فیسبوک بر اساس فعالیت‌های هر کاربر، پروفایلی از علایق او ایجاد می‌کند و براساس آن به او تبلیغات نشان می‌دهد.

اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که فرایند صورت‌گرفته توسط به فیسبوک نمی‌تواند فعالیت‌های کاربر را به خوبی ثبت و ضبط کند و بدون در نظر گرفتن زمینه و مبنای مطالب کاربر آنها را ذخیره می‌کند.

آفاق صابر، پژوهشگر ارشد این مقاله و دانشجوی دکترای کارولینای شمالی در این رابطه می‌گوید: «به‌طور مثال اگر شما مطلبی در این پلتفرم منتشر کنید که چقدر شما از پنیر سبز متنفر هستید، الگوریتمی که فیسبوک استفاده می‌کند صرفا این پیام را به پروفایل علایق شما منتقل می‌کند که شما چیزی درباره پنیر سبز به اشتراک گذاشته‌اید.

اما الگوریتم فیسبوک زمینه و بافت معنایی مطلب شما را ثبت نمی‌کند؛ یعنی این که شما از پنیر سبز متنفر هستید را نمی‌فهمد. در نتیجه ممکن است در این مثال شما شاهد ارائه تبلیغاتی برای پنیر سبز در این پلتفرم باشید».

فیسبوک پیش از این اعلام کرده بود که برای هرکاربر بر اساس علایق شخصی او، تبلیغات هدفمند نشان می‌دهد. فیسبوک همچنین اعلام کرده است که علایق کاربر را براساس فعالیت‌های آنها در پلتفرم خود به دست می‌آورد. اما تا به حال فرایند انجام این کار چندان آشکار نبود.

آفاق صابر اضافه کرده است: «همه میدانیم که الگوریتم تبلیغات هدفمند فیسبوک اغلب تبلیغاتی نشان می‌دهد که آن افراد هیچ علاقه‌ای به آن ندارند. اما تا پیش از این تحقیق دلیل برخطا رفتن این الگوریتم آشکار نبود».

آنوپام داس، نویسنده مشترک این مقاله و استادیار علوم کامپیوتری دانشگاه کارولینای شمالی در این رابطه می‌گوید: «به دست آمدن علایق کاربران به‌طور اشتباه از سوی یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا دو اهمیت برجسته دارد.

این عدم دقت پیامدهای مالی ناخوشایندی دارد زیرا که در موثر بودن تبلیغات نقش دارد و جنبه دوم پیامدهای ناخوشایند در زمینه حریم شخصی است؛ زیرا که این مسئله باعث جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌های غیردقیق درباره افراد، در پلتفرم‌های متعددی می‌شود».

برای فهمیدن دقیق نحوه جمع‌آوری علایق و سلیقه‌های کاربران از سوی فیسبوک، پژوهشگران دو تحقیق انجام داده‌اند.

در آزمایش نخست، پژوهشگران 14 حساب کاربری جدید بر روی فیسبوک ایجاد کردند و داده‌های دموگرافیک و رفتار هرکدام از این حساب‌ها را کنترل کردند و در نهایت فهرست علایقی که فیسبوک برای هرکدام از این حساب‌ها ایجاد کرده بود را ردیابی کردند.

آفاق صابر در این رابطه می‌گوید: «آزمایش نخست به ما نشان داد که کدام فعالیت‌های کاربران با استخراج علایق از سوی فیسبوک ارتباط دارد. کلید مسئله این است که فیسبوک رویکردی تهاجمی برای استخراج علایق کاربران اتخاذ کرده است.

حتی اقدامی ساده مانند صرف مشاهده یک صفحه باعث می‌شود که فیسبوک کاربر را علاقمند به آن موضوع قلمداد کند. برای 14 کاربری که ما ساخته بودیم متوجه شدیم که علایق استخراج‌شده از سوی فیسبوک در یک سوم موارد اشتباه بود».

تحقیق دوم همین مسئله را در جامعه آماری بزرگتر بررسی کرده است و پژوهشگران از 146 مشارکت‌کننده از اقصا نقاط دنیا کمک گرفتند. آمار خطای استنباطی فیسبوک همچون حدود یک سوم خطا بوده است. «ما متوجه شدیم که 29.3 درصد علایق استنباطی از سوی فیسبوک برای افراد مورد مطالعه، خطا بوده است».

منبع: techxplore