Gerdab.IR | گرداب

نامشخص بودن دلیل آزادی هکر معروف روسی از زندان آمریکا

نامشخص بودن دلیل آزادی هکر معروف روسی از زندان آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱

در شرایطی که مسئولان آمریکایی مدام از جنگ سایبری با روسیه صحبت می‌کنند، آن‌ها هکر معروف روسی را آزاد کرده‌اند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، در سال ۲۰۲۱، یک هکر مشهور روسی علی رغم هشدار‌های رئیس جمهور جو بایدن مبنی بر احتمال افزایش حملات سایبری روسیه علیه آمریکا، آزاد شد و اکنون وزارت دادگستری توضیحی درباره دلیل آزادی این شخص ارائه نمی‌دهد.

الکسی بورکوف یک مجرم سایبری است که دو عملیات معروف هک را اجرا کرده بود. بعد از این که نیروی انتظامی اسرائیل او را در سال ۲۰۱۵ دستگیر کرد، کرملین تلاش زیادی کرد تا جلوی تحویل داده شدن الکسی به آمریکا را بگیرد.

در نهایت، بورکوف در سال ۲۰۱۹ به آمریکا تحویل داده شد و او به جرم خود اعتراف کرد و به ۹ سال زندان محکوم شد. هرچند مدت زمانی که در زندان‌های اسرائیل سپری کرده بود نیز حساب شدند، او به طور غیرمنتظرانه‌ای در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۱ و قبل از تمام شدن دوره محکومیت خود به روسیه برگردانده شد.

برایان وورندران که دستیار بخش سایبری اف‌بی‌آی است در جلسه استماع کمیته قضایی مجلس نمایندگان در روز سه شنبه ۹ فروردین (۲۹ مارس ۲۰۲۲) نتوانست به سؤالات نماینده جیم جردن در این رابطه توضیحی بدهد و بهانه او این بود که بورکوف تحت نظارت سرویس مخفی آمریکا بوده و نه اف‌بی‌آی، بنابراین از جزئیات اطلاعی ندارد. وقتی نماینده جیم جردن دوباره درباره آزادی بورکوف سؤال پرسید، وورندران اظهار داشت که این سؤال باید از وزارت دادگستری پرسیده شود.

رئیس جمهور جو بایدن در جلسه‌ای که اخیرا برگزار شد به احتمال حمله سایبری پوتین اشاره کرده بود. نماینده اسکات فیتزجرالد نیز از وورندان پرسید که آیا مطمئن است بورکوف عامل حملات سایبری اخیر نبوده است و در پاسخ، رئیس سایبری اف‌بی‌آی گفت که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارد.

سخنگوی وزارت دادگستری اعلام کرد که براساس محاسبه محکومیت بورکوف از سوی اداره زندان، مدت حبس او در ۲۵ آگوست ۲۰۲۱ به پایان رسیده است. سخنگو یک نسخه از حکم زندان قاضی را نشان داده و مدعی شد که اداره زندان با دقت تاریخ آزادی را محاسبه کرده است. هرچند در مدارک اداره زندان شماره ثبت بورکوف و تاریخ آزادی او قید شده است، اما دلیل آزاد شدن او ثبت نگردیده است.

به گفته وزارت دادگستری، بورکوف پس از آزادی به بازداشتگاه اداره مهاجرت و گمرک منتقل شده است. اداره مهاجرت و گمرک هیچ اظهار نظری در این باره نکرد و سخنگوی آن تنها اعلام کرد که بورکوف تحت تعقیب مقامات روسی است و اعلامیه قرمز اینترپل و هم‌چنین حکم بازداشت دولت روسیه از سال ۲۰۱۷ وجود داشته است.

خبرگزاری واشنگتن اگزمینر اعلام کرد که بورکوف به ۹ سال حبس محکوم شد و مدتی از حبس خود را در اسرائیل زمانی که در سال ۲۰۱۵ دستگیر شد، سپری کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که چندین سال از حبس او باقیمانده است. وزارت دادگستری و سرویس مخفی هیچ اظهارنظری نکردند.

نمایندگان جیم جردن، مایک ترنر، مایکل مک کال و جان کاتکو در ماه مارس ۲۰۲۲ نامه‌ای به جیک سالیوان که مشاور امنیت ملی است فرستادند و از او خواستند تا به سؤالات مطرح شده پاسخ دهد.

منبع:
washingtonexaminer