Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ پردازش کوانتومی و دولت الکترونیک

پرونده/ پردازش کوانتومی و دولت الکترونیک
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

کامپیوتر‌های کوانتومی برای حل مسائلی برنامه ریزی شده اند که کامپیوتر‌های معمولی نمی توانند آن‌ها را حل کنند

به گزارش خبرنگار گرداب  رایانه های کوانتمی می توانند تعداد زیادی از ترکیب‌های مواد مختلف را در تحقیقات مواد آلی سریعتر آزمایش کنند. یا برای رانندگان می توانند بهترین مسیر را در زمان واقعی محاسبه کنند که برای جریان ترافیک و آب و هوا مناسب باشد. اساساً رایانه‌های کوانتومی همراه با هوش مصنوعی می‌توانند نوآوری‌های زیادی را آغاز کنند و دنیای تجارت و مالیات را به‌طور چشمگیری تغییر دهند. از این گذشته، با در دسترس قرار گرفتن داده‌های بیشتر و بیشتر، قدرت محاسباتی بیشتر و بیشتری مورد نیاز است، و این خود امکان مدل‌سازی دقیق‌تر و آینده‌نگرتر برای تصمیم‌های اقتصادی را فراهم می‌کند. در این متن ما به کاربرد‌های رایانه های کوانتومی در زمینۀ دولت الکترونیک می پردازیم.

پیچیدگی اثرات مالیات
بدیهی است که یکی از وظایف ضروری دولت اخذ مالیات برای تامین هزینه های عمومی است. در همین حال، مالیات دهندگان با انتخاب محل فعالیت و بهره مندی از رقابت مالیاتی بین مناطق و کشورها، امور خود را برنامه ریزی می کنند. در این میان تئوری تأثیر مالیات در قلب رویکرد علمی به مالیات قرار دارد و در اصل، این موضوع است که چگونه تغییرات در سیستم‌های مالیاتی بر تعدیل‌هایی که شرکت‌ها در پاسخ انجام می دهند، تأثیر می گذارد. این در مورد نحوه واکنش شرکت‌ها و سایر بازیگران به اعلام یا مشاهده تغییرات در قانون مالیات بستگی دارد.

بر این اساس، نظریه تأثیر مالیات می تواند برای پرداختن به جنبه های مهم مالیات، مانند مالیات عادلانه یا مسائل مالیاتی بین المللی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، مدلی در سطح اتحادیه اروپا ترویج می‌شود که انواع اصلی مدل‌های فراملی، مانند پایگاه مالیاتی تلفیقی مشترک (CCCTB) را مورد بررسی قرار می دهد. بر اساس این مدل، شرکت‌ها ملزم به پیروی از قوانین یک سیستم مالیاتی واحد اتحادیه اروپا هستند و تنها یک اظهارنامه مالیاتی برای تمام درآمد‌های خود در اتحادیه اروپا ارسال می‌کنند، به‌جای این که در هر کشور عضو به‌صورت جداگانه انجام شود.

سپس این درآمد مشمول مالیات تلفیقی بر اساس فرمولی بین کشور‌های عضوی که شرکت در آن فعالیت میکند، تخصیص می یابد و مقامات مالیاتی کشور‌های عضو مربوطه فقط باید نرخ مالیات بر درآمد شرکت ملی مربوطه را بر سهم سود تخصیص یافته به آن‌ها اعمال کنند. از آنجایی که این رویکرد برای بزرگ‌ترین گروه‌های شرکتی (از نظر درآمد) اجباری است، این سیستم عمدتاً برای جلوگیری از فرار و اجتناب مالیاتی از طریق تغییر سود در نظر گرفته شده است. با این حال، نگرانی‌های سیاسی در مورد حفظ حاکمیت مالیاتی و مشکلات اجرای عملی، این پروژه را برای سال‌ها متوقف کرده است و پیشرفت‌های پراکنده ای داشته است.

پرونده/ پردازش کوانتومی و دولت الکترونیک

به طور خاص، این سؤال مطرح است که چگونه می توان میزان فعالیت را در کشور‌های عضو جداگانه اندازه گیری کرد تا از آن‌ها به عنوان مبنایی برای تخصیص حقوق مالیات استفاده شود. در این راستا، گزارش عمومی کشور به کشور در اتحادیه اروپا برای افزایش شفافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. این فرآیند همه شرکت‌های بین‌المللی را که در اتحادیه اروپا با درآمد سالانه 750 میلیون یورو یا بیشتر فعالیت می‌کنند، ملزم می‌کند اطلاعات سود قبل از مالیات و میزان مالیات پرداخت شده در هر حوزه مالیاتی را که در آن فعالیت می‌کنند، افشا کنند.

علاوه بر این، در رابطه با بحث مالیات، رویکرد‌های جهانی دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، کشور‌ها در تلاش برای اعمال مالیات بر اقتصاد دیجیتال و معرفی حداقل مالیات برای آن هستند. با این حال، در اصل، مشکل یکسان است. این سیستم‌ها تنها در صورتی عمل خواهند کرد که علاوه بر مقررات دولتی، فناوری لازم برای تضمین شفافیت و انصاف در دسترس باشد. این فناوری همچنین باید شرکت‌ها را قادر سازد که چنین اعلان‌هایی را بدون نقص سیستم و با کمترین تلاش ممکن انجام دهند.

قدرت محاسباتی بالقوه یک کامپیوتر کوانتومی می‌تواند نقش اصلی را در اینجا ایفا کند، به‌ویژه زمانی که نوبت به انجام شبیه‌سازی‌های پیشرفته پیامد‌های احتمالی برای توزیع پایه مالیاتی می‌رسد. تجزیه و تحلیل تأثیر مالیات نیز در دستور کار قرار دارد، زیرا بدهی عمومی در همه کشور‌ها در پی همه گیری کرونا افزایش یافته و چالش‌های سیاسی اجتماعی مانند تغییرات آب و هوایی و روند جمعیتی به دنیای مالیات سرایت کرده است که این خود نیاز به داده ها و تجزیه و تحلیل تأثیر قابل اعتماد بسیار زیادی دارد.

آدیما
اخیرا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی سعی در شناسایی و تجزیه و تحلیل چنین داده هایی داشته است که دقیقاً هدف پروژۀ ADIMA است. واژۀ اختصاری آدیما عبارت است از پایگاه داده های تحلیلی شرکت‌های چندملیتی فردی و وابسته. این پروژه وظیفه بررسی 500 شرکت چند ملیتی را بر عهده گرفته است تا بفهمد آن‌ها و زنجیره های ارزش آن‌ها در کجای جهان قرار دارند، چگونه فعالیت می کنند و کجا مالیات می پردازند. برای این منظور، این سازمان مستقر در پاریس، تحلیلگران داده، آماردانان، دانشمندان کامپیوتر و برنامه نویسان خود را در یک گروه پروژه گرد هم آورده و یک پایگاه داده را ایجاد کرده است.

دلیل ارائه شده برای این پروژه این است که تا کنون، تنها آمار رسمی اندکی در مورد شرکت‌های چند ملیتی در دسترس بوده است و رفتار آن‌ها برای برخی کشور‌ها اهمیت فزاینده ای پیدا کرده. این سازمان قصد دارد پایگاه داده را تا حد زیادی گسترش دهد و اطلاعاتی را که معمولاً در گزارش‌های شرکت‌ها یافت نمی‌شود، با ارزیابی منابع باز کلان داده، مانند رسانه‌های خبری، وب‌سایت‌ها و ...، شامل شود. در اولین گزارش‌های منتشر شده که در ابتدا فقط به ۱۰۰ شرکت برتر پرداخته شده است، محققان از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها در منابع باز دریافتند که از هر ۱۰۰ شرکت، ۸۵ شرکت فعال بوده اند، اما صورت‌های مالی رسمی تنها ۷۵ شرکت را نشان می‌داد.

پرونده/ پردازش کوانتومی و دولت الکترونیک

این مثال‌ها بینشی از تلاش‌های دولت برای جمع‌آوری داده‌های قابل اعتماد برای ایمن کردن سهم خود از پایه مالیاتی و امکان ادامه تأمین مالی هزینه‌های عمومی در آینده را ارائه می‌کند. اما اگر همه این داده ها امروز در دسترس بودند، آیا ظرفیت محاسباتی کافی برای پردازش آن وجود داشت؟ آیا رایانه‌های امروزی می‌توانند چنین تحلیل‌های جامعی را انجام دهند که هر گوشه و کناری از فعالیت‌های کارآفرینی را در سراسر جهان روشن کند؟

چشم انداز سال 2050
بیایید فرض کنیم که کامپیوتر‌های کوانتومی در آینده به طور جهانی قابل استقرار خواهند بود. با توجه به چالش‌های مختلف زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان و همچنین رقابت برای منابع درآمدی دولت، ابررایانه‌ها همچنین می‌توانند برای یافتن رویکردی جهانی برای همه مالیات‌های مرتبط با کسب‌وکار که عدالت اقتصادی ایجاد می‌کنند، استفاده شوند. در تئوری، ترکیب محاسبات کوانتومی قدرتمند با قوانین مالیاتی بین‌المللی پیچیده امکان‌پذیر است، حتی اگر در عمل، مصالحه سیاسی مورد نیاز حداقل به اندازه استفاده از فناوری مانع کار باشد.

به عنوان مثال، تا حدود سال 2050، عملکرد‌های یکسان سازی و هدایت سیستم‌های مالیاتی ملی می تواند برای ایجاد یک سیستم جهانی واحد که همه مالیات‌های مربوط به مشاغل را در بر می گیرد، گسترش یابد. در حال حاضر، چنین سیستمی از منظر فنی به سختی امکان پذیر است. کامپیوتر‌های امروزی به اندازه کافی سریع نیستند که بتوانند اثرات مالیاتی را در زمان واقعی، در سراسر جهان و کشور به کشور بر اساس تغییرات در قوانین شناسایی کنند و اجرای مقررات را پیگیری کنند. از سوی دیگر، چندین کامپیوتر کوانتومی بسیار قدرتمند می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را بسیار سریع‌تر تحلیل و ارزیابی کنند.در اینجا یک مثال عینی وجود دارد: شهرداری‌ها بودجه خود را عمدتاً از درآمد‌های مالیاتی تأمین می کنند که بسته به وضعیت اقتصاد ملی در نوسان است. با کمک کامپیوتر‌های کوانتومی می‌توان درآمد‌های مورد انتظار شرکت‌ها و در نتیجه شهرداری‌ها را با استفاده از متغیر‌های متعدد پیش‌بینی کرد. به عنوان مثال، این امر می تواند به جلوگیری از تاخیر‌های یک ساله در نوسازی ضروری تاسیسات عمومی کمک کند. مدل‌های محاسباتی می تواند مبنایی برای تخصیص اعتبارات بین شهرداری‌ها باشد.

پرونده/ پردازش کوانتومی و دولت الکترونیک

از این گذشته، از منظر سیاسی، یک سیستم حکمرانی مالیاتی جهانی یک کار بزرگ خواهد بود. استاندارد‌های ملی و بین المللی جدید باید تنظیم شود، مبانی ارزیابی تعریف شود و نهاد‌های کنترلی تشکیل شوند. با این حال، پروژه های، چون آدیما نشان می‌دهد که همکاری نزدیک‌تر در مورد موضوعات حساس مالیاتی که عمیقاً حاکمیت ملی را مورد تجاوز قرار می دهد، امکان‌پذیر است و داده‌های ناشناس می‌توانند در زمان واقعی در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار گیرند. بنابراین، استفاده از فن‌آوری‌های جدید سهم اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی مثبتی در دنیای مالیات خواهد داشت. چند سال پیش، هیچ کس فکر نمی کرد که هوش مصنوعی بتواند در تصمیم گیری‌های شرکتی نقشی ایفا کند. بنابراین، ما باید چشمان خود را به روی امکانات فناوری‌های جدید باز بگذاریم، حتی اگر سودمندی آن‌ها هنوز دور از دسترس باشد.

جمع بندی
در این متن به یکی از کاربرد‌های جذاب پیشرفت محاسبات کوانتومی در زمینۀ دولت الکترونیک پرداختیم. محاسبه دقیق مالیات و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی همیشه یکی از بزرگترین مسایل دولت‌ها بوده است تا از هرگونه فساد و بی عدالتی جلوگیری کنند. در نهایت در این متن نشان دادیم که تحقق این هدف مهم بدون یاری رایانه های کوانتومی ممکن نیست و تنها این فناوری پیشرفته است که قابلیت محاسبات سنگین دارای متغیر‌های زیاد را دارد. در همین راستا به یکی از پروژه های معروف در این زمینه یعنی آدیما نیز اشاره کردیم.