Gerdab.IR | گرداب

پرونده/ سرمایه‌گذاری در صنعت پردازش کوانتومی

پرونده/ سرمایه‌گذاری در صنعت پردازش کوانتومی
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱

طبق برآورد‌های محققان انتظار می‌رود اندازه بازار پردازش کوانتومی تا سال ۲۰۲۶ از ۴۷۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۷۶۵ میلیون دلار برسد.

به گزارش گرداب، تصور می‌شود که استفاده اولیه از محاسبات کوانتومی در بخش بانکداری و دارایی باعث رشد بازار در سطح جهانی شود. سایر عوامل کلیدی موثر در رشد بازار محاسبات کوانتومی شامل افزایش سرمایه گذاری دولت‌های مختلف برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط با این فناوری است. در این متن، ابتدا به کاربرد‌های امروزین این فناوری و پیشرفت‌های کنونی آن، سپس به میزان سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت‌های بزرگ فعال در آن می‌پردازیم.


پرونده/ سرمایه‌گذاری در صنعت پردازش کوانتومی

امروز با یک کامپیوتر کوانتومی چه کاری می‌توان انجام داد؟

در حالی که وعده و هیجان فوق‌العاده‌ای در مورد آنچه کامپیوتر‌های کوانتومی می‌توانند یک روز انجام دهند وجود دارد، اما آنچه آن‌ها امروز می‌توانند انجام دهند نسبتاً اندک و خسته کننده است. در حال حاضر، تنها ۱۰۰ کیوبیت در حال پیشرفت است و کار بسیار کمی می‌توان با کامپیوتر‌های کوانتومی انجام داد. برای این که کیوبیت‌ها شروع به انجام محاسبات معنادار کنند، باید آن‌ها را در هزاران و حتی میلیون‌ها مورد شمارش کرد. با این حال، افزایش تعداد کیوبیت در پردازنده‌های مدل دروازه بسیار چالش برانگیز است.

این امر به این دلیل است که نگهداری ذرات تشکیل دهنده کیوبیت در حالت کوانتومی دشوار است. کمی مانند تلاش برای نگه داشتن یک سکه است بدون این که به یک طرف یا طرف دیگر بچرخد. حفظ چرخش کیوبیت‌ها مستلزم جداسازی آن‌ها از هرگونه اختلال محیطی است که ممکن است باعث از دست رفتن حالت کوانتومی آن‌ها شود. به عنوان مثال، شرکت‌های گوگل و آی‌بی‌ام، این کار را با قرار دادن پردازنده‌های ابررسانای خود در دمای سردتر از فضای بیرونی انجام می‌دهند که به نوبه خود به فناوری‌های برودتی پیچیده‌ای نیاز دارد که در حال حاضر افزایش آن‌ها تقریباً غیرممکن است.

علاوه بر این، بی ثباتی کیوبیت‌ها به این معناست که آن‌ها غیرقابل اعتماد هستند و هنوز هم ممکن است باعث خطا‌های محاسباتی شوند. این امر شاخه‌ای از محاسبات کوانتومی را برای توسعه روش‌های تصحیح خطا ایجاد کرده است.

با این حال، سازمان‌هایی که در حال سرمایه گذاری بر روی منابع کوانتومی هستند این مرحله را آماده سازی می‌دانند. دانشمندان آن‌ها در حال آماده سازی مقدماتی برای روزی هستند که یک کامپیوتر کوانتومی جهانی و مقاوم در برابر خطا آماده شده باشد. در عمل، این بدان معناست که آن‌ها در تلاش هستند تا الگوریتم‌های کوانتومی را کشف کنند که به محض اجرا بر روی سیستم‌های کوانتومی در مقیاس بزرگ، مزیت بیشتری نسبت به الگوریتم‌های کلاسیک نشان می‌دهند.

برای انجام این کار، محققان به طور معمول سعی می‌کنند ثابت کنند که الگوریتم‌های کوانتومی در موارد استفاده بسیار کوچک عملکردی مشابه با الگوریتم‌های کلاسیک دارند و این نظریه را مطرح می‌کنند که با بهبود سخت افزار کوانتومی و بزرگ شدن مساله، رویکرد کوانتومی ناگزیر سرعت قابل توجهی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، دانشمندان سازنده فولاد ژاپنی Nippon Steel به تازگی یک الگوریتم بهینه سازی کوانتومی ارائه داده‌اند که می‌تواند برای پاسخ یک مساله کوچک که بر روی یک کامپیوتر کوانتومی ۱۰ کیوبیت اجرا می‌شود، در برابر همتای کلاسیک خود رقابت کند.

در اصل، این بدان معناست که همان الگوریتم مجهز به هزاران یا میلیون‌ها کیوبیت تصحیح خطا می‌تواند در نهایت کل زنجیره تامین شرکت را با مدیریت ده‌ها نوع مواد اولیه، فرآیند‌ها و مهلت‌های محدود و صرفه جویی زیاد در هزینه‌ها بهینه کند. بنابراین، کار‌هایی که دانشمندان کوانتومی برای مشاغل انجام می‌دهند بسیار آزمایشی است و تا کنون کمتر از ۱۰۰ الگوریتم کوانتومی وجود دارد که نشان می‌دهد در برابر معادل‌های کلاسیک خود رقابت می‌کنند. این فقط نشان می‌دهد که این زمینه هنوز چقدر نوظهور است.



پرونده/ سرمایه‌گذاری در صنعت پردازش کوانتومی

سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت پردازش کوانتومی:

 

پرونده/ سرمایه‌گذاری در صنعت پردازش کوانتومی

هنوز مشخص نیست که چه کسی یا کدام شرکت در این مسابقه برنده خواهد شد، اما یک چیز مسلم است: صنعت پردازش کوانتومی به سرعت در حال توسعه است و سرمایه گذاران سخاوتمندانه به این اکوسیستم کمک مالی می‌کنند. سرمایه گذاری‌های خالص در پردازش کوانتومی در سال ۲۰۲۰ تقریباً سه برابر شد و بر اساس گزارش BCG، آن‌ها قرار است در سال ۲۰۲۱ بیش از پیش افزایش یافته و به ۸۰۰ میلیون دلار برسند. سرمایه گذاری دولتی حتی بیشتر قابل توجه است: ایالات متحده ۱.۲ میلیارد دلار برای علم اطلاعات کوانتومی در ۵ سال آینده کنار گذاشته است.

همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ۱ میلیارد یورو (۱.۲۰ میلیارد دلار) در این زمینه تخصیص داده است. بریتانیا نیز اخیراً یک میلیارد پوند (۱.۳۷ میلیارد دلار) سرمایه گذاری کرده است که این خود نقطه عطفی در زمینه بودجه گذاشتن برای فناوری‌های کوانتومی است. البته باید گفت که در این میانه خبری از میزان سرمایه گذاری چین و سایر کشور‌ها موجود نیست. در حالی که این دولت‌ها تمایل خود را برای رقابت تهاجمی در مسابقه کوانتومی پنهان نکرده‌اند. این امر باعث شده است که اکوسیستم کوانتومی در سال‌های گذشته شکوفا شود.

تعداد استارتاپ‌ها در این زمینه از تعداد انگشت شمار در سال ۲۰۱۳ به ۲۰۰ مورد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. جذابیت پردازش کوانتومی در بین مشتریان بالقوه نیز افزایش می‌یابد: طبق گفته شرکت تجزیه و تحلیل Gartner، در سال ۲۰۱۸ تنها ۱ درصد از شرکت‌ها برای تحقیقات کوانتومی بودجه تأمین می‌کردند، اما امروزه انتظار میرود که ۲۰ درصد از آن‌ها این کار را تا سال ۲۰۲۳ انجام دهد.

اگرچه همه مشاغل نیازی ندارند خود را برای همگامی با رقبای کوانتومی آماده کنند، اما برخی از صنایع هستند که انتظار می‌رود الگوریتم‌های کوانتومی با ارزش عظیمی را تولید کنند و شرکت‌های پیشرو در حال آماده سازی آن‌ها هستند. گلدمن ساکس و جی پی مورگان دو نمونه از سرمایه گذاران بزرگ سرمایه گذاری در پردازش کوانتومی هستند.

این امر به این دلیل است که در بانکداری، الگوریتم‌های بهینه سازی کوانتومی می‌توانند با انتخاب بهتر سهام برای خرید و فروش با حداکثر بازده، به بهینه سازی سبد سهام کمک کنند. در داروسازی نیز، جایی که فرایند کشف دارو به طور متوسط ۲ میلیارد دلار هزینه می‌برد و معامله‌ای ۱۰ ساله است که تا حد زیادی بر آزمایش و خطا متکی است، الگوریتم‌های شبیه سازی کوانتومی نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کرده‌اند.

این امر در علم مواد نیز صدق می‌کند: برای مثال شرکت‌هایی مانند OTI Lumionics در حال استفاده از رایانه‌های کوانتومی برای طراحی صفحه نمایش‌های OLED کارآمدتر هستند. شرکت‌های خودروسازی پیشرو از جمله فولکس واگن و بی‌ام‌دبلیو نیز این فناوری را تحت نظر دارند که می‌تواند به طرق مختلف بر این صنعت تأثیر بگذارد: از طراحی باتری‌های کارآمدتر تا بهینه سازی زنجیره تأمین، تا مدیریت بهتر تردد و جابجایی.

به عنوان مثال، فولکس واگن پیشگام استفاده از الگوریتم کوانتومی بود که مسیر‌های اتوبوس را در زمان واقعی با فرار از تنگنا‌های ترافیکی بهینه می‌کرد. با بالغ شدن این فناوری بعید است که پردازش کوانتومی به تعداد اندکی محدود شود. در عوض، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تقریباً همه صنایع دارای پتانسیل بهره‌مندی از سرعت محاسباتی هستند که کیوبیت‌ها ایجاد می‌کنند.

آیا کامپیوتر‌های کوانتومی جایگزین لپ‌تاپ‌های ما می‌شوند؟

انتظار می‌رود رایانه‌های کوانتومی در حل دسته خاصی از مشکلات فوق العاده باشند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها برای هر برنامه کاربردی بهتر از رایانه‌های کلاسیک خواهند بود. به ویژه، سیستم‌های کوانتومی برای محاسبات اساسی مانند حساب یا اجرای دستورات مناسب نیستند.

رایانه‌های کوانتومی بهینه ساز‌هایی بدون محدودیت و عالی هستند، اما این چیزی نیست که شما برای اجرای Microsoft Excel یا Office نیاز دارید. این همان چیزی است که فناوری کلاسیک انجام می‌دهد: برای انجام بسیاری از ریاضیات، محاسبات و عملیات متوالی همچنان دستگاه‌ها کلاسیک بهترین گزینه هستند. به عنوان مثال، بعید است شما به زودی سریال‌های نتفلیکس را بر روی یک کامپیوتر کوانتومی پخش کنید. در عوض، از این دو فناوری به صورت مشترک استفاده می‌شود و رایانه‌های کوانتومی تنها در جایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بتوانند محاسبات خاصی را به طور چشمگیری تسریع کنند. دانشمندان داده در حال حاضر هنگام اجرای حجم کاری خود از CPU‌ها یا GPU‌ها استفاده ‌می‌کنند و ممکن است واحد‌های پردازش کوانتومی (QPUs) نیز به این لیست بپیوندند.

۸ شرکت برجسته پردازش کوانتومی در سال ۲۰۲۰

به گفته تحلیلگران، سازمان‌هایی که در پردازش کوانتومی سرمایه گذاری می‌کنند، به بهبود قابلیت‌های هوش مصنوعی، افزایش سرعت هوش تجاری و افزایش بهره‌وری نظر دارند. استفاده از رایانه‌های کوانتومی در چند ماه گذشته افزایش یافته است، زیرا محققان برای درک حجم عظیمی از داده‌های مربوط به ویروس کرونا بر این سیستم‌ها تکیه کرده‌اند.

هدر وست، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در IDC گفته است: «رایانه‌های کوانتومی بر اساس کیوبیت ساخته شده‌اند، واحدی که می‌تواند اطلاعات بیشتری را نسبت به بیت‌های دوتایی کلاسیک در خود نگه دارد. علاوه بر درک بهتر ویروس، تولیدکنندگان از سیستم‌های کوانتومی برای تعیین میزان عرضه و تقاضا برای برخی محصولات به عنوان مثال کاغذ توالت استفاده می‌کنند تا بتوانند بر اساس روند‌هایی مانند میزان فروش در مناطق جغرافیایی خاص، میزان شیوع را برآورد کنند.

به طور کلی، علم کوانتوم امسال شتاب گرفته است، زیرا از قلمرو دانشگاهی به اکوسیستم‌های در حال توسعه تجاری منتقل شده است». در اواخر سال ۲۰۱۹، گوگل ادعا کرد که به برتری کوانتومی رسیده است. تا آن زمان، محاسبات کوانتومی برای بسیاری عمدتا یک تمرین علمی با پیامد‌های دور از ذهن بود. پس از اعلام این خبر، به نظر می‌رسد احساسات به سمت محاسبات کوانتومی واقعی رفته است و دیگر این گزاره که آن ممکن نیست یا دیرتر اتفاق می‌افتد، از میان رفته.

در سال ۲۰۲۰، زمان‌بندی‌ها و برنامه‌های ملموس بیشتری برای محاسبات کوانتومی وجود دارد که نشان می‌دهد فضا به سرعت در حال پیشرفت و بلوغ است. به عنوان مثال، شرکت آی‌بی‌ام برنامه‌های خود را مبنی بر تبدیل رایانه ۶۵ کیوبیتی فعلی به یک کامپیوتر ۱۰۰۰ کیوبیتی در سه سال آینده اعلام کرده است. گوگل نیز یک شبیه سازی شیمیایی در مقیاس بزرگ بر روی یک کامپیوتر کوانتومی انجام داد و عملی بودن این فناوری را در حل مشکلات دنیای واقعی نشان داد.

بر اساس یک نظرسنجی IDC در اوایل سال جاری، بهبود قابلیت‌های هوش مصنوعی، سرعت بخشیدن به هوش تجاری و افزایش بهره‌وری مهمترین انتظاراتی بود که سازمان‌هایی که در حال حاضر روی فناوری‌های محاسبات کوانتومی مبتنی بر ابر سرمایه گذاری می‌کنند، ذکر کرده‌اند. یافته‌های بررسی اولیه نشان می‌دهد که در حالی که رایانش کوانتومی مبتنی بر ابر یک بازار جوان است و بودجه اختصاص داده شده برای ابتکارات محاسبات کوانتومی محدود است (تن‌ها ۲ درصد از بودجه فناوری اطلاعات)، کاربران خوشبین هستند که سرمایه گذاری اولیه منجر به مزیت رقابتی می‌شود. به گفته IDC، تولید، خدمات مالی و صنایع امنیتی در حال حاضر با آزمایش موارد استفاده بیشتر، در توسعه نمونه‌های اولیه پیشرفته و پیاده سازی بیشتر پیشرو هستند.

در اینجا به هشت شرکت بزرگی می‌پردازیم که بر پردازش کوانتومی تمرکز کرده‌اند.

۱- Atom Computing:

این شرکت سخت افزار متمرکز بر محاسبات کوانتومی است که در رایانه‌های کوانتومی اتم خنثی تخصص دارد. بن بلوم، بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت می‌گوید: «با به دام انداختن نوری و رسیدگی به هر یک از اتمها، دسترسی ابری به تعداد زیادی کیوبیت بسیار منسجم را فراهم می‌کنیم». این شرکت همچنین سیستم‌های سخت افزاری پیچیده‌ای را برای استفاده در جامعه دانشگاهی تولید می‌کند.

۲- Xanadu:

این شرکت فناوری کوانتومی، کانادایی است که مأموریت آن ساخت رایانه‌های کوانتومی است که برای همه افراد مفید و در دسترس باشد. به گفته سپهر تقوی، مدیر بخش توسعۀ شرکت، Xanadu در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد و به دنبال یک کامپیوتر کوانتومی جهانی با استفاده از سخت افزار فوتون سیلیکون است. این شرکت همچنین از طریق سرویس Xanadu Quantum Cloud (XQC) به کاربران امکان دسترسی کوتاه مدت به دستگاه‌های کوانتومی را می‌دهد. طبق گفتۀ تقوی، این شرکت همچنین منجر به توسعه PennyLane، یک کتابخانه نرم افزار منبع باز برای یادگیری ماشین کوانتومی و توسعه برنامه شده است.

۳- IBM:

 

پرونده/ سرمایه‌گذاری در صنعت پردازش کوانتومی

در سال ۲۰۱۶، IBM اولین شرکتی بود که کامپیوتر کوانتومی را روی فضای ابری قرار داد. از آن زمان این شرکت یک جامعه فعال متشکل از بیش از ۲۶۰، ۰۰۰ کاربر ثبت شده ایجاد کرده است که روزانه بیش از یک میلیارد نفر از سخت افزار و شبیه ساز واقعی استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۷، IBM اولین شرکتی بود که سیستم‌های محاسبه کوانتومی جهانی را از طریق شبکه IBM Q ارائه داد. این شبکه اکنون شامل بیش از ۱۲۵ سازمان از جمله Fortune ۵۰۰، استارتاپها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و موسسات آموزشی است. در این پروژه‌های گسترده، شرکتهایی، چون Daimler AG، JPMorgan Chase و ExxonMobil شریک هستند.

طبق گفتۀ این شرکت همه شریکان از پیشرفته‌ترین رایانه‌های کوانتومی IBM برای شبیه سازی مواد جدید برای باتریها، نمونه کار‌ها و ریسک مالی و شبیه سازی شیمیایی برای فناوری‌های جدید انرژی استفاده می‌کنند. تا سال ۲۰۲۳ قرار است دانشمندان IBM یک کامپیوتر کوانتومی با پردازنده ۱۱۱۲۱ کیوبیتی، در داخل «یخچال فوق‌العاده» با قد ۱۰ فوت ارائه دهند که به صورت آنلاین خواهد بود و می‌تواند مزیت کوانتومی را ارائه دهد. به گفته این شرکت، رایانه کوانتومی در مقایسه با کامپیوتر‌های کلاسیک، کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر عمل می‌کند.

۴-ColdQuanta:

این شرکت، اتم‌های کوانتومی را تجاری سازی می‌کند که گفته می‌شود «موج بعدی عصر اطلاعات» است. فناوری Quantum Core این شرکت بر مبنای اتم‌های فوق سرد شده تا دمای تقریباً صفر مطلق استوار است. لیزر‌ها اتم‌ها را با دقت بسیار بالا دستکاری و کنترل می‌کنند. این شرکت قطعات، ابزار‌ها و سیستم‌های اصلی در دست تولید دارد که طیف وسیعی از کاربرد‌ها را شامل می‌شود: محاسبه کوانتومی، زمان سنجی، ناوبری، حسگر‌های فرکانس رادیویی و ارتباطات کوانتومی. همچنین نرم افزار رابط را توسعه می‌دهد.

مشتریان جهانی ColdQuanta شامل شرکت‌های بزرگ تجاری و دفاعی هستند: یعنی، همه شاخه‌های وزارت دفاع ایالات متحده؛ آزمایشگاه‌های ملی اداره شده به وسیلۀ وزارت انرژی؛ ناسا؛ NIST؛ و دانشگاه‌های بزرگ. در آوریل ۲۰۲۰ این شرکت به وسیلۀ آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) برای توسعه یک پلتفرم سخت افزاری و نرم افزاری پردازش کوانتومی مبتنی بر اتم سرد انتخاب شد که می‌تواند مزیت کوانتومی را در حل مشکلات دنیای واقعی نشان دهد.

۵- Zapata Computing:

این شرکت به تیم‌های سازمانی قدرت می‌دهد تا راه حل‌ها و قابلیت‌های کوانتومی را تسریع کنند. همچنین این شرکت Orquestra را معرفی کرده است که یک مجموعه ابزار مبتنی بر گردش کار برای پردازش کوانتومی است. این محصول علاوه بر پشتوانه‌های قبلی که شامل طیف گسترده‌ای از شبیه ساز‌ها و منابع کلاسیک است اکنون با سیستم‌های کوانتومی باز Qiskit و IBM Quantum، System Model HØ Honeywell و Amazon Braket ادغام شده است.

پلتفرم گردش کار Orquestra دسترسی به Honeywell's H provides را فراهم می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده است که تیم‌ها را قادر به ایجاد، اجرا و تجزیه و تحلیل گردش کار پیچیده با قابلیت کوانتوم و راه حل‌های محاسباتی چالش برانگیز در مقیاس بزرگ می‌کند. Orquestra برای یادگیری ماشین کوانتومی، بهینه سازی و مشکلات شبیه سازی در صنایع به صورت هدفمند ساخته شده است.

۶- Azure Quantum:

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که اخیراً Azure Quantum را به عنوان یک «فروشگاه یکجا» برای ایجاد مسیری برای پردازش کوانتومی مقیاس پذیر معرفی کرده است. انتخاب مشتریان و شرکا از طریق Azure به صورت پیش نمایش در دسترس است. Azure Quantum موارد زیر را برای توسعه دهندگان ارائه می‌دهد:


* یک اکوسیستم باز که دسترسی به نرم افزار‌های مختلف کوانتومی، سخت افزار و پیشنهاد‌های مایکروسافت و شرکای آن را ممکن می‌سازد: ۱QBit، Honeywell، IonQ و QCI.

*یک پلتفرم مقیاس پذیر و ایمن که همچنان خود را با آینده کوانتومی در حال تحول تطبیق می‌دهد.

*توانایی تأثیرگذاری کوانتومی با برنامه‌های از پیش ساخته شده که بر روی رایانه‌های کلاسیک اجرا می‌شوند که مایکروسافت از آن‌ها به عنوان «راه حل‌های الهام گرفته از کوانتوم» یاد می‌کند.

 

پرونده/ سرمایه‌گذاری در صنعت پردازش کوانتومی

۷- D-Wave:

D-Wave در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و ادعا کرد که اولین شرکتی است که یک کامپیوتر تجاری کوانتومی به فروش رساند و در سال ۲۰۱۱ اولین کسی بود که به توسعه دهندگان با استفاده از Leap، سرویس ابری کوانتومی، یعنی دسترسی ابری به پردازنده‌های کوانتومی داد. رویکرد این شرکت به محاسبات کوانتومی، معروف به بازپخت کوانتومی، برای انجام کار‌های بهینه سازی در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، لجستیک، امنیت سایبری، مدل سازی مالی، تشخیص خطا، علوم مواد و موارد دیگر بسیار مناسب است.

به گفته این شرکت، بیش از ۲۵۰ برنامه اولیه کوانتومی تا به امروز با استفاده از فناوری D-Wave ساخته شده است. در فوریه ۲۰۲۰، D-Wave راه اندازی Leap ۲ را اعلام کرد که ابزار‌ها و ویژگی‌های جدیدی را ایجاد کرد که ساخت برنامه¬های بزرگتر را برای توسعه دهندگان آسانتر می‌کرد. در ماه جولای، این شرکت دسترسی به Leap را به هند و استرالیا گسترش داد. در ماه مارس، D-Wave دسترسی رایگان به Leap را برای محققانی که روی پاسخ به همه گیری کرونا کار می‌کنند، باز کرد. در ماه سپتامبر، این شرکت، Advantage، یک سیستم کوانتومی طراحی شده برای تجارت را راه اندازی کرد. Advantage دارای بیش از ۵۰۰۰ کیوبیت، اتصال کیوبیت ۱۵ جهته و یک سرویس حل کننده ترکیبی گسترده برای حل مشکلات تا حداکثر یک میلیون متغیر است. این سیستم از طریق Leap نیز قابل دسترسی است.

 

پرونده/ سرمایه‌گذاری در صنعت پردازش کوانتومی
۸- Strangeworks:

این شرکت یک استارتاپ مستقر در آستین، تگزاس، است که ادعا می‌کند با ارائه ابزار‌هایی برای توسعه بر روی همه سخت افزار‌ها و نرم افزار‌های کوانتومی، موانع ورود به محاسبات کوانتومی را کاهش می‌دهد. Strangeworks در مارس ۲۰۱۸ راه اندازی شد و یک سال بعد، نسخه بتا پلتفرم نرم افزار خود را برای بیش از ۱۴۰ سازمان مختلف در اختیار کاربران قرار داد.

به گفته استیو گیبسون، مدیر استراتژی این شرکت، عرضه اولیه این پلتفرم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ باز می‌شود و نسخه سازمانی اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود. پلتفرم Strangeworks Quantum Computing ابزار‌هایی را برای دسترسی و برنامه‌ریزی دستگاه‌های محاسبه کوانتومی ارائه می‌دهد. این شرکت گفت که Strangeworks IDE یک پلتفرم آگنوستیک است و تمام سخت افزارها، چارچوب‌های نرم افزاری و زبان‌های پشتیبانی کننده را با هم ادغام می‌کند. برای تسهیل این هدف، Strangeworks مونتاژ، ادغام و به روزرسانی محصول را مدیریت می‌کند. کاربران می‌توانند کار‌های خود را به صورت خصوصی با همکاران یا به صورت عمومی به اشتراک بگذارند. کار کاربران متعلق به آن‌ها است و برای استفاده از پلت فرم Strangeworks نیازی به منبع باز نیست.

جمع‌بندی:

در پایان باید گفت پردازش کوانتومی با وجود جنجال و هیاهوی بسیاری که برپا کرده است، اما همچنان مسیر بسیار درازی در پیش دارد و به این زودی و راحتی نمیتواند جای رایانه‌های کلاسیک را بگیرد. با این حال سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در آن صورت گرفته است که هر آینه، امکان پیشرفت آن را چند برابر می¬کند. همچنین ممکن است به زودی تعداد شرکت‌های اصلی فعال در آن به بیش از ۸ موردی که ما بررسی کردیم، افزایش یابد.

________________

منابع:

[1] https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/quantum-computing-market-144888301.html

[1] https://www.gartner.com/smarterwithgartner/the-cios-guide-to-quantum-computing/

[1] https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWZ_Edbyfe4JsMu302Vjel3UKmF5OA0gY0nQ&usqp=CAU