Gerdab.IR | گرداب

گوگل و رد ادعای اوکراین مبنی بر سانسور تصاویر ماهواره‌ای

گوگل و رد ادعای اوکراین مبنی بر سانسور تصاویر ماهواره‌ای
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱

گوگل مپ اعلام کرده است که تصاویر ماهواره‌ای مراکز نظامی روسی را سانسور نکرده است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، گوگل اعلام کرده است که هیچ تغییری در سیاست‌های تصاویر ماهواره‌ای خود اعمال نکرده است و برخلاف ادعای مقامات اوکراین تصاویر ماهواره‌ای مراکز نظامی روسیه را سانسور نکرده است. به تازگی اوکراینی‌ها مدعی شده بودند که گوگل دسترسی به تاسیسات استراتژیک روسی را قطع کرده‌اند.

مقامات نظامی اوکراین در توییتر تصاویری منتشر کرده‌اند که به نظر تجهیزات نظامی می‌رسد. در کنار این تصاویر آن‌ها اعلام کرده‌اند که «امروز همه می‌توانند ببینند که طیف وسیعی از لانچر‌های روسی و موشک‌های قاره پیمای روسی، مناطق نظامی و تجهیزات روسیه به‌طور مبهم به نمایش داده می‌شود».

خبرگزاری‌های متعددی این خبر را پوشش داده‌اند و این توییت‌ها هزاران بار به اشتراک گذاشته شده است.
به نظر می‌رسد این ادعا‌ها خلاف واقع است و این تصاویر مورد بحث در گوگل مپ قرار دارد و یک پایگاه نظامی فعال روسی را به نمایش می‌گذارد. همچنین مثال‌های زیاد دیگری از مراکز نظامی روسیه در گوگل مپ وجود دارد.

گوگل اعلام کرده است که آن‌ها هیچ سیاست غیرشفاف کردن مراکز نظامی روسیه اعمال نکرده‌اند. گوگل می‌گوید این تصاویر از مدت‌ها قبل از درگیری در اوکراین در این پلتفرم در دسترس بوده است.

سیاست تار کردن تصاویر بالقوه حساس، از جمله مراکز نظامی مسئله تازه‌ای برای گوگل نیست. به‌طور مثال گوگل مپ تصاویر پایگاه ۷۰۵ هوایی نیروی هوایی فرانسه را تار کرده است.

اما بسیاری از تجهیزات و مراکز نظامی نیز به‌طور عمومی در دسترس قرار گرفته‌اند. به‌طور مثال پایگاه نیروی هوایی آمریکا نلیس و منطقه ۵۱ که از جمله مراکز حساس نظامی آمریکا هستند، تصاویر با جزئیاتی از آن‌ها در گوگل مپ در دسترس است.

شایان ذکر است که مراکز مهم نظامی بسیاری از کشور‌ها موضوع سیاست‌های گوگل مپ قرار نگرفته است.

گوگل از ابتدای نبرد در اوکراین، اقداماتی علیه روسیه انجام داده است. این شرکت فروش تمام تبلیغات خود در روسیه را متوقف کرده است و دسترسی به گوگل پی را برای کاربران روسیه لغو کرده است. گوگل سیاست‌های تحریمی آمریکا را پذیرفته و رسانه‌های روسی از اجرای تبلیغات در کانال‌های یوتوب منع شده‌اند. گوگل همچنین فروش محصولات نرم‌افزاری خود، به‌خصوص اندروید در این کشور متوقف کرده است.

منبع: نشریه ورج