Gerdab.IR | گرداب

ساخت مواد مغناطیسی جدید برای دستگاه‌های کوانتومی

ساخت مواد مغناطیسی جدید برای دستگاه‌های کوانتومی
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

دانشمندان روسی یک فناوری جدید در رابطه با ساخت مواد مغناطیسی برای دستگاه‌های کوانتومی پیشنهاد کرده‌اند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، به گفته متخصصان، این فناوری مشکل از بین رفتن نیروی مغناطیسی مواد در دمای پایین و بسیار پایین را حل می‌کند. این مسئله همواره یکی از موانع اصلی در بهبود تکنیک‌های محاسباتی کوانتومی بوده است.

دانشمندان دانشگاه فدرال کازان (KFU)، ضمن اشاره به اینکه اولین سازندگان مواد مغناطیسی سازگار با فناوری‌های میکروالکترونیک در جهان بوده‌اند، اظهار داشتند که این مواد در عین حال در دما‌های پایین و بسیار پایین نیز کارایی خود را حفظ می‌کند.

محاسبات در کامپیوتر‌های کوانتومی برخلاف کامپیوتر‌های معمولی با استفاده از دستگاه مکانیک کوانتومی انجام می‌شود. اگر یک بیت در کامپیوتر معمولی معادل صفر یا یک باشد، یک کامپیوتر کوانتومی با کیوبیت‌ها کار می‌کند که می‌تواند در حالت تلفیقی این مقادیر (صفر و یک به طور همزمان) باشد.

یکی از روش‌های اجرای محاسبات کوانتومی، پیاده‌سازی آن‌ها بر روی نوار‌های مغناطیسی است. در این روش شبه ذرات مغناطیسی یا "مگنون‌ها" در دمای پایین در حالت سکون قرار می‌گیرند. بدین ترتیب مسئله از بین رفتن نیروی مغناطیسی در دمای پایین یا اصطلاحا "میرایی مغناطیسی" برای دانشمندان سر تا سر جهان حل نشده باقی مانده است. به گفته ورنادسکی (Vernadsky)، یکی از دانشمندان دانشگاه فدرال کازان، فناوری آن‌ها به حل این مشکل کمک می‌کند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ نمونه مشابهی برای فناوری پیشنهادی آن‌ها وجود ندارد، تصریح کرد که تاکنون تلاش‌های کارشناسان خارجی برای حل این مشکل ناموفق بوده است.

در آینده نزدیک دانشمندان به تصفیه بیشتر مواد برای کاهش هرچه بیشتر میرایی مغناطیسی در دمای بسیار پایین و نزدیک به انجماد، ادامه خواهند داد.


منبع: خبرگزاری ریانووستی