Gerdab.IR | گرداب

دومین کشوری که بیتکوین را به عنوان ارز قانونی می‌پذیرد

دومین کشوری که بیتکوین را به عنوان ارز قانونی می‌پذیرد
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

جمهوری آفریقای مرکزی، یکی از فقیرترین کشور‌های جهان، بیتکوین را ارز قانونی محسوب خواهد کرد.

به گزارش گرداب، جمهوری آفریقای مرکزی تبدیل به دومین کشوری شده است که بیتکوین را به عنوان ارز رسمی مورد تایید قرار می‌دهد. پیش از این ال‌سالوادور نخستین کشوری بود که در سال گذشته بیتکوین را از رسمی کشور خود اعلام کرد.

دولت آفریقای مرکزی در لایحه‌ای به پارلمان پیشنهاد این اتفاق را داده بود که مورد تایید پارلمان قرار گرفت. دفتر رئیس‌جمهور این کشور، فاوسیتین آرچانگ تائودرا مدعی شده است که این اقدام باعث بهبود وضعیت مالی شهروندان این کشور خواهد شد و این کشور را به عنوان جسورترین و دوراندیش‌ترین کشور دنیا خوانده است.

با این حال تحلیل‌گران ژئوپلتیک و کارشناسان امور مالی معتقدند که این اقدام پشت پرده دیگری دارد. آفریقای مرکزی کشوری است که سرشار از منابع گران‌بهاست، اما به دریا دسترسی ندارد.

از جمله منابع اصلی این کشور اورانیوم و طلاست. با این حال آفریقای مرکزی یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است و از زمان جنگ داخلی در سال ۲۰۱۲ ویران شده است. تنها ۱۱ درصد از جمعیت ۴.۸ میلیونی این کشور به اینترنت دسترسی دارند. تنها یک ایالت از ۶ ایالت، ارز رسمی این کشور (فرانک آفریقای مرکزی) را به رسمیت می‌شناسند و این ارز بیشتر یک ارز محلی است که با پشتوانه فرانسه و یورو عرضه می‌شود. به بیان دیگر این کشور اساسا ارز ملی مستقل نداشته است.

عده‌ای از کارشناسان معتقدند که پذیرش بیتکوین از سوی این کشور تلاشی برای رهایی از فرانک آفریقای مرکزی است که به یورو و دولت فرانسه وابسته است. فرانسه پیش از این به عنوان یک استعمارگر در این کشور حضور داشته است و سیاست‌های استعماری آن همچنان به نحوی دیگر انجام می‌شود. این اقدام بیش از هر چیز اعلام استقلال به نظام اقتصادی فرانسوی است.

عده‌ای دیگر نیز این اقدام را به روابط گرم این کشور با روسیه مرتبط می‌دانند. آفریقای مرکزی حاضر به محکومتی حمله روسیه به اوکراین نشده است و گفته می‌شود دولت این کشور نظامیانی روسی برای مبارزه با مخالفان خود فراخوانده است.

با این حال هدف از این اقدام هر چه که باشد، آفریقای مرکزی دومین کشور رسمی جهان است که بیتکوین را به عنوان ارز ملی به رسمیت شناخته است.

منبع: نشریه ورج