Gerdab.IR | گرداب

سوءاستفاده مجرمان سایبری از بلایای طبیعی

سوءاستفاده مجرمان سایبری از بلایای طبیعی
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

همه‌گیری کرونا نمونه برجسته‌ای از این قضیه بود که مجرمان سایبری به دنبال سوءاستفاده از رویداد‌های طبیعی هستند که زندگی روزمره را مختل می‌کند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، حوزه سلامت و درمان یکی از اصلی‌ترین هدف‌های مجرمان سایبری بوده است. این باعث تعجب نیست که بلایای طبیعی فرصتی برای مجرمان سایبری فراهم می‌کند تا به فعالیت‌های مجرمانه خود بپردازند. باید انتظار داشت که در صورتی که بحران آب در کشور‌ها فراگیر شود و یا تغییرات آب‌وهوای به حد بحرانی برسد، این حوزه‌ها نیز هدف اصلی مجرمان سایبری قرار بگیرد.

با توجه به این مسئله ضرورت دارد که دولت‌ها و مسئولان خود را برای سناریو‌های محتمل آماده کنند. به تازگی شهر ایندیانا واقع در ایالات متحده مانوری به راه انداخت تا آمادگی امنیتی خود را در برابر حملات گسترده به بخش‌های حیاتی این شهر از جمله آّب و برق ارزیابی کند. 

در این مانور ابتدا فرض شد که یک زمین لرزه در این شهر رخ داده است و آسیب زیادی به بار آورده و باعث هرج‌ومرج و اختلال گسترده شده است. حالا خدمات اورژانسی در تقلا برای پاسخگویی به درخواست‌ها هستند. در میانه این وضعیت، سامانه آبی شهر قطع می‌شود و در حالی که طبیعی است که فرض کنیم به خاطر زمین‌لرزه این اتفاق رخ داده است، اما فی‌الواقع این حمله‌ای باج‌افزاری از سوی هکر‌ها بوده است.

در این مانور آزمایشی ۵۰۰ متخصص از این شهر حضور پیدا کرده بودند و از جمله آن‌ها متخصصان حوزه سلامت، اعضای گارد ملی و مقامات ایالتی و محلی بودند. این سناریو چیده شده بود تا احتمال این که مجرمان سایبری از وضعیت هرج و مرج طبیعی برای مقاصد خود سوءاستفاده کنند به همه نشان داده شود.

در مواقع بحرانی که ظرفیت‌های امنیتی تا اندازه زیادی درگیر مقابله با بلایای طبیعی شده است، امنیت سایبری می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و به همین خاطر باید زیرساخت‌های امنیتی حیاتی را ارتقا داد تا اطمینان حاصل شود که حتی در هنگام بلایای طبیعی مشکلی آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

در جهان چنین مانور‌های آزمایشی‌ای بسیار فراگیر شده است و بسیاری از شهر‌های ایالات متحده چنین مانور‌هایی به راه‌می‌اندازند. فهمیدن نقاط آسیب‌پذیر در زیرساخت‌های حیاتی و اتخاذ رویکردی همه‌جانبه در برابر آسیب‌پذیری‌ها، تعریف کردن رویه‌های دقیق برای مواقع بحرانی از جمله نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کرد.

منبع: سایبرنیوز