Gerdab.IR | گرداب

رسوائی جاسوسی از تلفن‌های همراه در اسپانیا

رسوائی جاسوسی از تلفن‌های همراه در اسپانیا
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

جاسوس‌افزار اسرائیلی پگاسوس برای جاسوسی از تلفن‌های همراه جدایی‌طلبان کاتالان مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش گرداب، به تازگی رئیس آژانس اطلاعاتی اسپانیا به خاطر آشکار شدن هک‌های گسترده تلفن همراه در این کشور شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته است. پاز استبان (Paz Esteban) که نخستین زنی است که فرماندهی آژانس اطلاعاتی اسپانیا (CNI) را به عهده دارد، به خاطر هک‌های اخیر مرتبط با باج‌افزار پگاسوس مجبور به پاسخگویی در پارلمان این کشور شد.

هک‌های گسترده تلفن همراه در این کشور باعث شد که وجهه امنیتی اسپانیا خدشه‌دار شود و این مسئله انتقادات بسیاری را روانه آژانس اطلاعاتی این کشور کرده است. استبان در روز پنجشنبه در یک کمیته پارلمانی پاسخگوی سوالات نمایندگان شده بود.

ماه گذشته نهادناظر امنیت سایبری کانادایی آشکار کرد که تلفن همراه بیش از ۶۰ فرد مرتبط با جدایی‌طلبان کاتالان توسط جاسوس‌افزار اسرائیلی پگاسوس هک شده است.

با انتشار این خبر، جدایی‌طلبان کاتالان بدون درنگ آژانس اطلاعاتی اسپانیا را مسئول این هک دانست و تهدید کرد در صورتی که عدالت اجرا نشود، دیگر از نخست‌وزیر سوسیالیست این کشور، پدرو سانچز حمایت نخواهند کرد.

دولت این کشور، اما اعلام کرد که تلفن همراه رئیس‌جمهور و وزیر دفاع اسپانیا که آژانس اطلاعاتی زیر نظر آن کار می‌کند، سال گذشته هک شده بود و این هک نیز با جاسوس‌افزار پگاسوس مرتبط بوده است.

جاسوس‌افزار پگاسوس نرم‌افزار شنود تلفن همراه است که توسط شرکت اسرائیلی NSO تولید شده است.
این که آیا دولت اسپانیا در هک شدن تلفن همراه جدایی‌طلبان کاتالان دست داشته است یا نه هنوز ثابت نشده است، اما آنچه که باعث آبروریزی در این کشور شده است، ضعف شدید امنیت سایبری است.

آینده استبان در جایگاه خود به عنوان مدیر اطلاعاتی اسپانیا زیر سوال رفته است. جدایی‌طلبان کاتالان تقاضا دارند که وزیر دفاع نیز استعفا دهد.

منبع: المیادین