Gerdab.IR | گرداب

رای منفی پارلمان نروژ به ممنوعیت استخراج بیتکوین

رای منفی پارلمان نروژ به ممنوعیت استخراج بیتکوین
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

لایحه پیشنهادی حزب کمونیست نروژ برای ممنوعیت استخراج بیتکوین، در پارلمان این کشور رد شد.

به گزارش گرداب، پارلمان نروژ لایحه‌ای پیشنهادی را که برطبق آن استخراج ارز‌های دیجیتالی، چون بیتکوین ممنوع شود، رد کرده است.

حزب کمونیست رد پارتی این لایحه را پیشنهاد کرده بود و سایر احزاب کمونیست این کشور از جمله حزب سبز و حزب سوسیالیست چپ نیز از این لایحه حمایت می‌کردند. این احزاب که اقلیت پارلمان نروژ را در اختیار دارند، همچنین تلاش کردند تا مالیات برق برای استخراج‌کنندگان ارز‌های دیجیتال وضع کنند.


اما لایحه ممنوعیت استخراج بیتکوین توسط پارلمان نروز رد شد. در این لایحه احزاب چپ‌گرا به دنبال حمایت از طبقه کارگر هستند. سوفی مارهاگ از سخنگویان این حزب می‌گوید: «ما از رای اکثریب پارلمان ناامید شدیم. در آینده اجزای زیادی از جامعه از برق استفاده می‌کنند. اگر نمی‌خواهیم از انرژی‌های بادی برای نروژ استفاده کنیم، حداقل باید اولویت‌بندی کنیم که انرژی برای چه مصارفی استفاده شود».

مارهاگ تاکید کرده است که اولویت بندی مصرف برق از ضرورت‌های روز جامعه است و باید یک استاندارد مرکزی در این زمینه وضع شود. فی‌الواقع این مسئله‌ای بود که برای آن حزب کمونیست تلاش کرده بود تا که برای بازار استخراج‌کنندگان رمزارز تعرفه دریافت شود.

خانوار‌های عادی، شرکت‌ها و سازمان‌های عمومی مالیات ۲.۵۱ دلار بر کیلووات ساعت می‌پردازند، اما صنعت استخراج ارز‌های دیجیتال از مالیات تخفیف‌یافته حدود ۰.۰۷ دلار بر کیلووات ساعت استفاده می‌کند. مارهاگ تاکید کرده است:

«به‌نظر می‌رسد که اکثریت پارلمان، اولویت‌بندی را به بازار سپرده‌اند و قبض برق را به مشتریان نروژی برق ارسال می‌کنند».

حزب اکثریت، اما تاکید دارد که از نظر اصولی تبعیض‌بندی علیه مراکز داده بر مبنای مزایای طبقاتی که از نظر سیاسی تعریف شده است، زیر سوال است.

کسانی که مخالف ممنوعیت بودند از عدم اعتماد به قدرت در این زمینه صحبت کرده و تاکید کردند: «این تصادفی نیست که ارز‌های دیجیال در میان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ مسیر صعودی داشته است، وقتی که اعتماد به بانک‌های ملی و بین‌المللی و سایر موسسات مالی از بین رفته است».
منبع: bitcoinmagazine