Gerdab.IR | گرداب

آشکار شدن نواقص ساختاری صنعت کریپتو با ریزش شبکه ترا

آشکار شدن نواقص ساختاری صنعت کریپتو با ریزش شبکه ترا
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

به پایان رسیدن استیبل‌کوین ترا، نشان می‌دهد که استیبل‌کوین‌های الگوریتمی استفاده حقیقی در جهان واقعی ندارند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، هفته اخیر برای بازار ارزهای دیجیتال هفته بسیار تاریکی بود و حجم کل معاملات در این بازار  به کمترین حد خود از جولای 2021  رسید و تنها 1.2 تریلیارد دلار شد.

تا اندازه زیادی این ریزش به خاطر از بین رفتن استیبل‌کوین ترا بود. ترا یک پروتکلی بود که مجموعه‌ای از استیبل‌کوین‌ها بر روی آن قرار گرفته بودند.

حدود یک هفته پیش رمزارز ترا (LUNA)در میان 10 رمزارز با ارزش بازار قرار داشت و هر توکن آن با حدود قیمتی 85 دلار مبادله می‌شود. اما دو روز پیش قیمت این رمزارز به کمتر از 15 دلار رسید و امروز این توکن 99.98 درصد ارزش خود را از دست داده است و با قیمت 0.00003465 مبادله می‌شود.

به خاطر این ریزش ادامه‌دار، سایر محصولات پروژه ترا از جمله ترا یو اس دی (UST) که یک استیبل کوین الگوریتمی مبتنی بر نسبت یک به یک با دلار آمریکا است، نسبت به دلار بی‌ارزش شده است و اکنون با قیمت 0.079527 دلار مبادله می‌شود.

اکوسیستم ترا

پروتکل ترا از طریق دو توکن اصلی یعنی UST و LUNA شکل گرفته بود. مشارکت‌کنندگان این شبکه می‌توانست با سوزاندن توکن لونا در پورتال‌های ترا، استیبل‌کوین یو اس تی ضرب کنند. به زبان ساده‌تر اکوسیستم ترا از دو سرچشمه اصلی تشکیل شده بود که یکی برای ترا یو اس دی و یکی برای لونا شکل گرفته بود. یکی از این دو استیبل‌کوین مبتنی بر دلار و دیگری یک رمزارز بود.

این دو سرچشمه یا Pool به یکدیگر وابسته بودند و برای حفظ ارزش استیبل کوین، شبکه لونا به‌گونه‌ای فعالیت می‌کرد که یا از آن اضافه شود یا کم شود و با این‌‌کار UST های جدید ضرب شود. تمام این اقدامت توسط ماژول بازار الگوریتمی پلتفرم انجام می‌شد که باعث می‌شد UST یک چارچوب اجرایی پایدار متفاوت از سایر استیبل‌کوین‌ها داشته باشد. استیبل‌کوین‌های رقیب ترا، تتر (USDT) و یو اس دی کوین (USDC) هستند که هر دو با سرمایه‌های دلاری به‌طور مستقیم پشتوانه می‌شوند.

برای فهم بهتر استیبل‌کوین ترا و یا به‌طور کلی‌تر استیبل‌کوین‌های الگوریتمی، می‌توان یک مثال ساده زد: به عنوان نمونه ارزش UST 1.01 دلار است، سپس کاربران از ماژول انتقال ترا برای مبادله به میزان 1 دلار LUNA  با UST استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود که آنها سود 0.01 دلاری به جیب بزنند. حال در صورتی که اوضاع جور دیگری باشد و قیمت UST کم شود و با 0.99 دلار مبادله شود، کاربران شبکه می‌توانند دقیقا برعکس عمل کنند و باعث شوند پروتکل اجازه ندهد که کاربران 1 دلار LUNA را با 1 دلار UST مبادله کنند. این حالت فرضی، حال در موقع اجرا در دنیای واقعی باعث از هم‌گسیختن تمام پروتکل شد و همچنین اعتبار صنعت ارزهای دیجیتال را در چشم سرمایه‌داران خدشه‌دار کرد.

اکنون اکثر صرافی‌های دنیا شبکه ترا را از لیست خود حذف کرده و یا مبادلات آن را متوقف کرده‌اند. این به معنای به پایان رسیدن کار یکی از پرسروصداترین پروژه‌های ارز دیجیتال است. پروژه‌ای که فاصله میان بالاترین قیمت و ریزش بی‌سابقه آن بسیار کوتاه بود و نشان داد در حوزه ارزهای دیجیتال فاصله‌ میان برد و باخت بسیار کوتاه است.

منبع: کوین‌تلگراف