Gerdab.IR | گرداب

روسیه دومین کشور از حیث استخراج ارز دیجیتال

روسیه دومین کشور از حیث استخراج ارز دیجیتال
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

کشورهای مستقل مشترک المنافع، با الگوبرداری از چین، مقررات سرسختانه‌ای را در رابطه با ماینینگ اجرا می‌کنند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، استخراج ارزهای دیجیتال در کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) محدودیت‌هایی به همراه دارد و فعالیت ماینرها را متوقف می‌کند. در حال حاضر قزاقستان و قرقیزستان با الگوبرداری از چین، به افزایش تعرفه برق روی آورده‌اند و ممنوعیت ها و مقررات سخت‌گیرانه‌ای را در حوزه ماینینگ اعمال می‌کنند.

آرتم دیِو (Artem Diev)، یکی از متخصصان ارز دیجیتال گفت :« ماینرهای قزاقستانی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و اقدامات سختگیرانه دولت فقط منجر به افزایش تمایل آن‌ها به خروج از کشور شده است. کشوری که زمانی جذاب‌ترین منبع برای استخراج ارزهای دیجیتال در بین دیگر کشورهایCIS بود».

وی همچنین افزود: « تعرفه برق برای استخراج ارز دیجیتال از ابتدای سال 2022 به طور جدی افزایش یافته است. دولت قزاقستان دلیل این موضوع را اینگونه بیان کرده است که: ماینرها درآمد داشتند، اما ارزهای دیجیتال دریافتی را در کشورهای دیگر خرج می‌کردند».

به گفته این کارشناس، یکی دیگر از دلایل این برخورد مسئولان، برنامه های بانک مرکزی برای معرفی روبل دیجیتال است. صورت راه‌اندازی روبل دیجیتال، ارزهای رمزنگاری شده، رقبایی محسوب می‌شوند که مورد تایید رگولاتور قرار نمی‌گیرند.

آنتون بیکوف (Anton Bikov)، یکی دیگر از متخصصین ارز دیجیتال گفت: یک نوع "سفیدشویی" یا سرپوش گذاشتن بر سر مسائل ماینینگ در قزاقستان در حال اجرا است.

به عقیده وی، دولت قزاقستان در سیاست "هویج و چماق"، عملا "هویج" را کنار گذاشته و فقط چماق به دست گرفته است. بدین صورت که مالیات بر تولید ارزهای دیجیتال را افزایش داده، و با ماینرهای"خاکستری" که برای ثبات سیستم انرژی الکتریکی تهدید محسوب می‌شوند، به مبارزه برخاسته است.

به گفته آژانس نظارت مالی قزاقستان، درحال حاضر 51 مزرعه ماینینگ تعطیل شده‌اند. علاوه بر آن 55 ماینر به صورت داوطلبانه تجهیزات خود را برداشته و با خود به کشورهای دیگر برده‌اند. هم اکنون به طور رسمی حدود 30 ماینر در قزاقستان ثبت شده است.

بیکوف گفت اقدامات دولت بیشتر شبیه به تلاشی برای حمایت و توانمندسازی ماینرهای "سفید" و انتقال حجم برق آزاد شده پس از بسته شدن بخش ماینیگ "خاکستری" به آنها است. او توضیح داد که اگر قبلاً ماینرهای خاکستری «پتوی برقی» بر روی خود می‌کشیدند، اکنون دولت منابع برق را به نفع شرکت‌های قانونی بازتوزیع کرده است.

به گفته ایگور رونتس(Igor Runets)، مدیرعامل بیت‌ریور، قزاقستان در حال حاضر جایگاه خود را به عنوان رتبه دوم جهان ازنظر "حجم استخراج" به روسیه داده است. ایالات متحده همچنان در رده اول قرار دارد.

پس از آن روسیه در رتبه دوم و سپس قزاقستان در رتبه سوم قرار دارند. به گفته وی، برخی ماینرها در قزاقستان باقی می‌مانند، اما تعداد استخراج کنندگانی که از کشور خارج می‌شوند، همواره بیشتر و بیشتر می‌شود.« آنها به هرجایی که بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، می‌روند».

پیروی از چین

به گفته آرتم دیو، در سال 2020، زمانی که در چین ممنوعیت ارزهای دیجیتال و ماینینگ به طور سیستماتیک و در مقیاس بزرگ آغاز شد، اکثر کشورهای CIS هنوز حتی آماده برای تبدیل شدن به یک پلت فرم استخراج نبودند.

در واقع پس از ممنوعیت ماینینگ درچین، بسیاری از ماینرهای چینی قزاقستان را برای ادامه فعالیت‌های خود انتخاب کردند و این موضوع برای قزاقستان این امکان را فراهم کرد تا طی دو سال به دومین کشور در جهان پس از ایالات متحده از نظر استخراج ارز دیجیتال تبدیل شود.

اما در حال حاضر کشورهای مشترک المنافع، از چین و قزاقستان الگوبرداری کرده و شرایط را برای ماینرها به وجود آورده‌اند.

به گفته رونتس، قرقیزستان نیز اخیرا تغییراتی را در قوانین محلی با هدف افزایش تعرفه برق و سایر محدودیت ها در استخراج ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

به عقیده آنتون بیکوف، سودآورترین کشورهای جهان برای استخراج ارزهای دیجیتال در حال حاضر ایالات متحده آمریکا، کاستاریکا، روسیه، گرجستان و قزاقستان هستند.

آرتم دیو نیز در این زمینه اظهار کرد: اکنون در میان کشورهای مستقل مشترک المنافع، روسیه جذاب ترین کشور در حوزه ماینینگ است، چرا که در این کشور تعرفه‌ پایین برق همچنان پابرجاست.

مدیر عامل بیت‌‍‌ریور نیز روسیه را امیدوار کننده‌ترین کشور برای استخراج در CIS می داند. وی اظهار کرد:« روسیه توسعه یافته است و امیدواریم به زودی قوانین منطقی و مناسبی در مورد استخراج و خرید و فروش ارزهای دیجیتال تصویب کند. به گفته این کارشناس، وجود مازاد ظرفیت انرژی الکتریکی، جذاب ترین شرایط را برای توسعه ماینینگ و انواع دیگر پروژه‌های رمزنگاری ایجاد کرده است».

بیکوف، پیشنهاد کرد که ماینرها به گرجستان نیز نگاه دقیق تری داشته باشند. وی گفت: «اگر به دنبال موقعیت مناسبی برای ماینینگ در بین کشورهای مستقل مشترک المنافع هستید، باید بگویم که روسیه و گرجستان که دارای بیشترین پتانسیل هستند».

به طور کلی متخصصین ارز دیجیتال معتقدند که تنها خود روسیه، یا بهتر است بگوییم تصمیم احتمالی مقامات برای تشدید قوانین مربوط به ماینینگ، می‌تواند از پیشرفت روسیه در بازار ارزهای دیجیتال جلوگیری کند.

آرتم دیو، اعلام راه‌اندازی روبل دیجیتال در سال 2023 را سیگنالی برای این مسئله می‌داند. او در این زمینه اظهار کرد:« با راه‌اندازی روبل دیجیتال، تشدید قوانین دولت در رابطه با بازار کریپتو و ماینرها تا پایان سال 2022 قابل پیش‌بینی است».

آنتون بایکوف نیز در این زمینه اظهار کرد: تشدید قوانین تقریبا در تمام کشورهای مستقل مشترک المنافع، در حال ظهور است. در قزاقستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی، به دلیل کمبود برق، قوانین با سرعت بیشتری تشدید می شوند، در حالی که در روسیه یا گرجستان، تشدید مقررات به کندی انجام می شود.

ایگور رونتس نوآوری‌های قوانین روسیه در مورد استخراج را به شیوه مثبت‌تری ارزیابی می‌کند. وی گفت: «ما شاهد هجوم قابل توجهی از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال به روسیه هستیم. بنابراین می‌توان گفت با تصویب قوانین متوازن جدید در این زمینه، از شانس بالایی برای تبدیل شدن به رهبر جهان در زمینه ماینینگ برخوردار خواهیم بود».

او در پایان گفت: « چنان که به نظر می‌رسد، بقیه کشورها نیز روش چین را در پیش خواهند گرفت. همزمان با معرفی نمونه دیجیتال پول ملی، قوانین مربوط به رمزارزها در این کشورها سخت‌تر می‌شود».