Gerdab.IR | گرداب

هشدار بانک مرکزی هند؛ کریپتو اقتصاد کشور را دلاریزه می‌کند

هشدار بانک مرکزی هند؛ کریپتو اقتصاد کشور را دلاریزه می‌کند
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

مقامات بانک مرکزی هند می‌گویند که ارز دیجیتال تاثیری جدی بر ظرفیت‌های سیاست‌گذاری مالی بانک مرکزی و قانونمند کردن نظام پولی این کشور خواهد گذاشت.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، مقامات رزرو بانک هند (RBI) که معادل بانک مرکزی این کشور و و مسئول صدور و عرضه روپیه هند و تنظیم نظام بانکی این کشور است، در گزارش‌های مکرر درباره پذیرش ارز دیجیتال هشدار دادند و از نظر آن‌ها رواج ارز دیجیتال در نهایت به دلاریزه شدن اقتصاد محلی این کشور ختم خواهد شد.

به گزارش روزنامه اکونومیک تایمز شاخه هندوستان که از منابع ناشناس استفاده کرده است، مقامات بانک مرکزی از ارز‌های دیجتال مبتنی بر دلار آمریکا بر بازار نگران هستند و معتقدند این مسئله باعث می‌شود که سهم روپیه هند از بازار کاسته شود.

در این گزارش آمده است که مقامات بانک مرکزی به همراه فرماندار آن، شاکیتیکانا داس، در هفته اخیر گزارشی به کمیته پارلمانی امور مالی ارائه کرده‌اند. در این گزارش آن‌ها موضعی کاملا شکاک نسبت به نفوذ ارز دیجیتال در نظام مالی اتخاذ کردند. یک مقام بی‌نام در این جلسه گفته است:

«تقریبا تمام رمزارز‌ها مبتنی بر دلار هستند و توسط موسسات خصوصی غربی عرضه شده‌اند. این در نهایت به دلاریزه شدن بخشی از اقتصاد ما ختم خواهد شد و این برخلاف منافع کشور است. ارز دیجیتال به‌طور جدی از ظرفیت‌های بانک مرکزی برای مشخص کردن سیاست پولی کشور و ایجاد قانون در حوزه نظام پولی کشور را می‌کاهد».

به عبارت دیگر بانک مرکزی هند معتقد است با رواج رمزارز‌ها در این کشور از توان قانون‌گذاری و حکمرانی این نهاد کاسته می‌شود و نهاد‌ها و موسسات غربی در امور داخلی هند و نظام مالی و بانکی نیز قدرت پیدا خواهند کرد. نگرانی اصلی مقامات هندی مسئله فرامرزی بودن تراکنش‌های ارز دیجیتال است و به جز ضعیف‌تر کردن روپیه این کشور، مسئله پولشویی، جابجایی مواد مخدر و اموری از این دست نیز تاکید شده است.

منبع: کوین‌تلگراف