Gerdab.IR | گرداب

ممنوعیت استفاده از محصولات هوآوی در کانادا

ممنوعیت استفاده از محصولات هوآوی در کانادا
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

دولت کانادا پس از رایزنی با نزدیک‌ترین متحدانش، استفاده از محصولات چینی را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، به گفته فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا، این کشور استفاده از محصولات و خدمات شرکت‌های مخابراتی چینی Huawei و ZTE را ممنوع کرد.

وی طی بیانیه‌ای اظهار کرد: دولت، متعهد به تامین امنیت زیرساخت‌های مخابراتی در بلندمدت است و این اقدام باعث بهبود خدمات اینترنت در کشور و تضمین امنیت شهروندان کانادا می‌شود؛ بنابراین به عنوان بخشی از این طرح، استفاده از محصولات و خدمات Huawei و ZTE در سیستم مخابراتی کشور ممنوع خواهد شد.

بر اساس گزارش مطبوعات، در همین راستا به شرکت‌هایی که از تجهیزات Huawei و ZTE استفاده می‌کردند دستور داده شده است تا نسبت به حذف این محصولات اقدام نمایند. شرکت Huawei در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این یک تصمیم سیاسی تاسف برانگیز است که هیچ ارتباطی با امنیت سایبری یا هیچ یک از فناوری‌های مورد بحث ندارد».

قابل ذکر است که چندی پیش، گزارش‌هایی مبنی بر امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه شرکت چینی Huawei به دلیل گسترش همکاری‌های چین با فدراسیون روسیه، انتشار یافت.

به گفته شامپاین، تصمیم دولت کانادا برای ممنوعیت استفاده از محصولات چینی در این کشور پس از بررسی دقیق توسط آژانس‌های امنیتی مستقل و رایزنی با نزدیک‌ترین متحدان کانادا اتخاذ شده است.

پیش از این، چندین کشور از جمله انگلیس، ایالات متحده، استرالیا و نیوزیلند محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های مخابراتی چین اعمال کرده‌اند. گفتنی است که این چهار کشور به همراه کانادا، از زمان جنگ سرد تحت عنوان " اتحاد پنج چشم" به همکاری می‌پردازند. این ائتلاف با هدف نظارت بر ارتباطات اتحاد جماهیر شوروی و تبادل اطلاعات محرمانه شروع به کار کرد.