Gerdab.IR | گرداب

دستور انگلستان به شرکت هوش مصنوعی برای حذف داده‌های شهروندان این کشور

دستور انگلستان به شرکت هوش مصنوعی برای حذف داده‌های شهروندان این کشور
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

انگلستان به شرکت هوش مصنوعی کلیرویو دستور داد داده‌های تشخیص چهره ساکنان این کشور را حذف کند.

این چهارمین باری است که به این شرکت دستور داده می‌شود تا داده‌های ساکنان یک کشور را حذف کند و پیش از این استرالیا، فرانسه و ایتالیا نیز فرمان‌های مشابهی صادر کرده بودند.

نهاد ناظر حریم خصوصی انگلستان، دفتر کمیسیونر ارتباطات (ICO) به شرکت هوش مصنوعی کلیرویو (Clearview AI) دستور داده است که تمام داده‌های ساکنان این کشور را حذف کند.

این رگولاتوری همچنین شرکت کلیرویو را ۷.۵ میلیون پوند به خاطر تخطی از قوانین حفاظت از داده‌های انگلستان، جریمه کرده است.
این چهارمین باری است که به این شرکت دستور داده می‌شود تا داده‌های ساکنان یک کشور را حذف کند و پیش از این استرالیا، فرانسه و ایتالیا نیز فرمان‌های مشابهی صادر کرده بودند.

کلیرویو مدعی است که پایگاه داده تشخیص چهره این شرکت، ۲۰ میلیارد تصاویر از پایگاه‌های داده عمومی مانند فیسبوک و اینستاگرام بیرون کشیده است.

این شرکت پیش از این نرم‌افزار خود را به تعدادی کاربران و شرکت‌های خصوصی فروخته است، اما به تازگی موافقت کرده تا فعالیت خود را محدود کند و نرم‌افزار خود را تنها به آژانس‌های فدرال و نیرو‌های پلیس به فروش برساند. این اتفاق پس از آن رخ داد که اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکایی (ACLU) از این شرکت شکایت کرد.

در انگلستان، در گذشته خدمات شرکت هوش مصنوعی کلیرویو توسط نهاد‌های نظامی و امنیتی خریداری شده است. از جمله مشتریان این شرکت در انگلیس، نیروی پلیس متروپولیتن، وزارت دفاع و آژانس مبارزه با جرائم ملی بوده‌اند.

نهاد رگولاتوری انگلستان می‌گوید که این شرکت دیگر مجاز نیست به سازمان‌های انگلیسی خدمات خود را عرضه کند. اما همچنین تاکید کرده است که داده‌های کاربران این کشور ممکن است در سایر کشور‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

در یک نشست مطبوعاتی، کمیسیونر اطلاعات انگلستان، جان ادوارد می‌گوید که احتمالا شرکت کلیرویو اطلاعات زیادی از ساکنان انگلستان جمع‌آوری کرده است. او می‌گوید: «این شرکت احراز هویت این افراد را فعال نکرده است، اما به‌طور موثری بر رفتار آن‌ها نظارت می‌کند و به عنوان یک سرویس تبلیغاتی آن را عرضه می‌کند. این مسئله غیرقابل پذیرش است. به همین خاطر ما برای حفاظت از افراد در انگلستان وارد عمل شدیم و این کار را هم با صدور هشدار به نهاد‌های امنیتی و هم جریمه این شرکت انجام دادیم».

رگولاتوری انگلستان می‌گوید که این شرکت چندین ماده از قانون حفاظت از داده‌های انگلستان را زیر پا گذاشته است؛ از جمله این موارد استفاده نکردن از داده‌ها به شیوه «شفاف و منصفانه»، زیرا که تصاویر کاربران بدون اطلاع و یا اجازه آن‌ها جمع‌آوری شده است، نداشتن دلیل قانونی برای جمع‌آوری اطلاعات افراد و نداشتن فرایندی برای متوقف کردن فرایند جمع‌آوری داده.

با این‌حال هرچند که رگولاتوری انگلستان، شرکت کلیرویو را جریمه کرده به آن دستور داده که داده‌های کاربران را حذف کند، اما معلوم نیست چطور می‌تواند از نداشتن رابطه تجاری این کشور و افراد و شرکت‌های انگلیسی اطمینان حاصل کند.

مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی کلیرویو، هوآن تان-تات در پاسخ به جریمه رگولاتوری ایتالیا و دستور آن به حذف اطلاعات کاربران، پاسخ داده بود که این شرکت مستقر در آمریکا، در حوزه قضایی اروپا قرار نمی‌گیرد.

مشاور حقوقی این شرکت در پاسخ به دستور رگولاتوری انگلستان گفته است: «با وجود این که نیت رگولاتوری را درک می‌کنیم، اما ما در موضع خود استوار باقی می‌مانیم که تصمیم‌گیری برای وضع هر نوع جریمه اشتباه است. شرکت هوش مصنوعی کلیرویو در حوزه قضایی این رگولاتوری قرار ندارد و هیچ تجارتی در این زمان با انگلستان ندارد».

منبع: نشریه ورج