Gerdab.IR | گرداب

پژوهشگران چینی به دنبال راه‌هایی برای نابودی ماهواره‌های استارلینک

پژوهشگران چینی به دنبال راه‌هایی برای نابودی ماهواره‌های استارلینک
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱

ماهواره‌های استارلینک به تازگی همکاری‌های گسترده‌ای با ارتش آمریکا داشته‌اند و این مسئله باعث شده است که قدرت‌های بزرگ جهانی این ماهواره‌ها را تهدید امنیت ملی خود بدانند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، برطبق یک مقاله پژوهشی که به دست روزنامه‌های چینی رسیده است، از نظر متخصصان چینی ضرورت دارد که راه‌هایی برای غیرفعال کردن و حتی نابودی ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس‌اکس فراهم شود.

رن یوآن‌زن، پژوهشگر انستیتو ردیابی و ارتباطات از راه‌دور و همکاران او مقاله‌ای در ژورنال فناوری دفاعی مدرن منتشر کرده‌اند که در آن بر ضرورت توسعه ابزار‌هایی علیه ماهواره تاکید شده است.

استارلینک تا به حال ۲۳۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد. اسپیس‌اکس در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۰) قرارداد ۵ ساله با نیروی هوایی آمریکا امضا کرده است تا بسته‌های نظامی و کمک‌های انسان‌دوستانه را برای نیرو‌های نظامی آمریکا جابجا کند.

پژوهشگران چینی معتقدند که احتمال دارد ماهواره‌ها برای انتقال ابزارآلات نظامی استفاده شود و سفیه تجاری استارلینک نیز در راستای اهداف نظامی آمریکا قرار بگیرد و از این‌رو تاکید شده است که ارتش چین باید سامانه‌های نظارت ماهواره‌ای خود را ارتقا دهد.

به گفته روزنامه‌های چینی، این کشور باید بتواند ماهواره‌ها را از طریق موشک نابود سازد؛ اما این مسئله باعث ایجاد شدن ضایعات فضایی گسترده‌ای می‌شود و چنین موشک‌های هزینه بسیار بالایی به همراه خواهد داشت. دانشمندان چینی لیزر‌هایی برای از کار انداختن و آسیب رساندن به ماهواره‌ها طراحی کرده‌اند و از آن می‌توان برای نابودی ماهواره‌های بزرگ استفاده کرد تا این فناوری از کار بیفتد.

به تازگی فعالیت ماهواره‌های استارلینک در اوکراین نیز باعث واکنش شدید روسیه شد و این کشور اسپیس‌اکس را تهدید کرد. دولت روسیه از قابلیت حمله به ماهواره‌ها برخوردار است.

آژانس‌های اطلاعاتی غربی مدعی هستند که حمله به ماهواره ویزاست در روز نخست درگیری در اوکراین، کار روسیه بوده است و این اتفاق باعث قطعی برق گسترده در اروپا شد.

منبع: سایبرنیوز