Gerdab.IR | گرداب

چین نمی‌تواند استخراج بیت کوین را متوقف کند

چین نمی‌تواند استخراج بیت کوین را متوقف کند
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

به‌روزرسانی قبلی کمبریج نشان داد که سهم چین از ماینینگ از ۳۴.۳ درصد در ژوئن ۲۰۲۱ به ۰.۰ درصد در ژوئیه ۲۰۲۱ به دنبال ممنوعیت ماینینگ کریپتو در این کشور کاهش یافت.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، مقاله هایی را ترجمه و منتشر می کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گروه ترجمه گرداب، هفته گذشته، مرکز تامین مالی جایگزین دانشگاه کمبریج (CCAF) به‌روزرسانی شاخص مصرف برق بیت‌کوین کمبریج (CBECI) را منتشر کرد که تا حدی به دنبال کشف و اشتراک‌گذاری موقعیت جغرافیایی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در سراسر جهان است.

به‌روزرسانی قبلی کمبریج نشان داد که سهم چین از ماینینگ از ۳۴.۳ درصد در ژوئن ۲۰۲۱ به ۰.۰ درصد در ژوئیه ۲۰۲۱ به دنبال ممنوعیت ماینینگ کریپتو در این کشور کاهش یافت. به روز رسانی هفته گذشته نشان داد که سهم چین از استخراج از ۰.۰ درصد در آگوست ۲۰۲۱ به ۲۲.۳ درصد در سپتامبر ۲۰۲۱ رسیده است.
واضح است که مساله‌ای در اینجا وجود دارد. ما علاوه بر آن به دو موضوع دیگر مرتبط با استخراج بیت کوین نیز خواهیم پرداخت: ۱) قیمت هش و ۲) مشکلات شرکت استخراج.

دولت چین استخراج بیت کوین را در ماه مه ۲۰۲۱ ممنوع کرد که تاثیر آن در آمار‌های بالا نشان داده شد. تا ماه جولای، عملاً هیچ استخراجی در چین وجود نداشت. در اوت هم هیچ. سپس، در ماه سپتامبر، تقریباً تمام استخراج‌گرایانی که رفته بودند، برگشتند. حداقل، این چیزی است که آمار‌ها نشان می‌دهد:


چین نمی‌تواند استخراج بیت کوین را متوقف کند
شاید واضح نباشد، بنابراین می‌گوییم: این اتفاق نیفتاد. جابجایی عملیات استخراج دقیقاً به این سادگی نیست. بخش اعظم عملیات استخراج به تعداد انگشت شماری از علاقه‌مندان وابسته نیست که دست از کار بکشند. بیت کوین مدت هاست که از آن‌ها فارغ شده است. بیشتر ماینر‌ها به‌عنوان عملیات تجاری، با پرداخت اجاره‌های خالص سه‌گانه برای فضای انبار و بسته به قرارداد‌های خرید برق مشخص می‌شوند. استخراج بیت کوین به این شکل است:

دلیل اینکه آمار‌ها به این شکل به نظر می‌رسند روش جمع‌آوری داده‌های به کار گرفته شده توسط CCAF است. CCAF با استخر‌های استخراج بیت کوین برای جمع‌آوری داده‌های تاسیسات ماینینگ جغرافیایی بر اساس آدرس‌های IP مشارکت می‌کند (استخر‌ها به ماینر‌های مختلف اجازه می‌دهند تا در ماینینگ مشارکت داشته باشند و سپس پاداش بر اساس سهم پردازش بین آن‌ها تقسیم می‌شود تا درآمد استخراج‌کننده فردی هموار شود). مساله در همین جا نهفته است و CCAF به همان اندازه هشدار می‌دهد و می‌گوید:

«در صنعت پنهان نیست که [ماینرها]در مکان‌های خاصی از شبکه‌های خصوصی مجازی (VPNs) یا خدمات پراکسی برای مخفی کردن آدرس‌های آی‌پی خود استفاده می‌کنند تا موقعیت مکانی خود را مبهم کنند. چنین رفتاری ممکن است نمونه آماری را تحریف کند و منجر به تخمین بیش از حد (یا دست کم گرفتن) هش‌ریت در برخی استان‌ها یا کشور‌ها شود»؛ بنابراین داستان واقعی می‌تواند شامل سناریوی زیر باشد:

۱. ماینر‌های چینی از جدی بودن سرکوب دولت می‌ترسیدند، به همین دلیل به دروغ گفتند یا اطلاعات مکان خود را جعل کردند و به زیرزمین رفتند.

۲. پس از مدتی، ماینر‌های چینی متوجه شدند، «هی، این به نظر ترسناک نیست»، بنابراین آن‌ها احساس راحتی کردند که داده‌های واقعی خود را به اشتراک بگذارند.

اگرچه این واقعاً تمام حقیقت نیست. اپراتور‌های قابل مشاهده‌تر استخراج بیت کوین حداقل بخشی از عملیات خود را جابجا کردند و رشد استخراج غیر چینی و عمدتاً در ایالات متحده به خوبی مستند شده است.

برای برجسته کردن آن، هش ریت - قدرت محاسباتی شبکه بیت کوین - از زمان ممنوعیت در چین ۴۰ درصد رشد کرده است. CCAF، با تشخیص عجیب بودن آمارها، یک پست وبلاگی با عنوان شگفت انگیز در مورد به روز رسانی آن‌ها منتشر کرد و این را برای ما به جای گذاشت:

«با این حال مهمترین نکته بازگشت ظاهری چین است. پس از ممنوعیت دولتی در ژوئن ۲۰۲۱، هش‌ریت گزارش‌شده برای کل کشور در ماه‌های ژوئیه و آگوست به طور موثر به صفر رسید. با این حال، هش‌ریت گزارش‌شده ناگهان به ۳۰.۴۷ EH/s در سپتامبر ۲۰۲۱ افزایش یافت و بلافاصله چین را از نظر ظرفیت ماینینگ نصب‌شده (۲۲.۲۹ درصد از کل بازار) به مقام دوم جهانی رساند. این به شدت نشان می‌دهد که فعالیت‌های ماینینگ زیرزمینی قابل توجهی در کشور شکل گرفته است که به‌طور تجربی آنچه را که خودی‌های صنعت مدت‌ها فرض می‌کردند، تأیید می‌کند».


هش‌پرایس و مشکلات شرکت‌های ماینینگ
در میان کاهش قیمت بیت کوین، نگرانی‌هایی در مورد استخراج کنندگان بیت کوین و سودآوری آن‌ها نیز وجود دارد. معیاری وجود دارد که توسط Luxor Technologies به نام hashprice توسعه یافته است که نشان دهنده ارزش مورد انتظار استخراج است. هش‌پرایس به صورت یک دلار در هر تراهش در روز بیان می‌شود، تراهش قدرت محاسباتی است که توسط تجهیزات ماینینگ ارائه می‌شود. در اینجا نحوه عملکرد ماه گذشته برای هش‌پرایس آمده است.


چین نمی‌تواند استخراج بیت کوین را متوقف کند
هش‌پرایس به سه دلیل نزول کرده است: ۱) کاهش قیمت دلاری بیت‌کوین، ۲) آنلاین شدن استخراج‌کنندگان بیشتر و ۳) افزایش سختی شبکه در پی آن (شبکه میزان سختی ماینینگ را تقریباً هر دو هفته یک‌بار بر اساس میزان قدرت فعال استخراج تنظیم می‌کند). این کاهش به‌عنوان یک تابع اجباری برای اپراتور‌های استخراج عمل می‌کند تا از کار بیفتند یا خاموش شوند. بسیاری از دست اندرکاران صنعت هشدار می‌دهند که این زمانی است که «فقط افراد قوی زنده می‌مانند».

زمانی که قیمت بیت کوین به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند، ماینر‌ها ماشین‌های خود را خاموش می‌کنند، زیرا که ادامه فعالیت آن‌ها بی سود می‌شود. این بار، با وجود اینکه قیمت هش کاهش یافته است، ما شاهد این نوع کاهش نبوده‌ایم و پرونده‌های شرکت‌های استخراج عمومی را برای اثبات آن داریم. ماینر‌های عمومی همگی به طور علنی چیزی در این زمینه تکرار کرده‌اند: «ما در حال استخراج بیت کوین هستیم، ما می‌خواهیم بیت کوین بیشتری استخراج کنیم، تا جایی که ممکن است بیت کوینی را که استخراج می‌کنیم نگه داریم و از منابع دیگر استفاده خواهیم کرد. سرمایه برای تأمین مالی عملیات و رشد».

این می‌تواند خوب باشد، اما از آنجایی که این ماینر‌ها فشار بیشتری را احساس می‌کنند، تعهدات بالقوه‌ای در قبال ارائه دهندگان سرمایه وجود دارد که ممکن است مجبور شوند به آن‌ها پاسخ دهند. علاوه بر آن، اگر بازار بدتر شود، این شرکت‌ها ممکن است نیاز به انجام کاری مانند شروع فروش بیت کوین خود داشته باشند. این‌ها شرکت‌هایی نیستند که ترازنامه اپل یا گوگل را داشته باشند. آن‌ها بیشتر شبیه استارتاپ‌هایی هستند که در بازار‌های عمومی تجارت می‌کنند.

با همه اینها، هیچ دلیل خاصی برای نگرانی در مورد صنعت استخراج به عنوان یک کل وجود ندارد. استخراج بیت کوین خوب خواهد بود، اما بازیگران این حوزه ممکن است تغییر کنند، زیرا بازار‌های سرمایه تا زمانی که در دسترس نیستند، در دسترس هستند. بیت کوین برای آن بهتر خواهد بود، اما ممکن است دردسر‌هایی در سطح شرکت‌های سطح پایین وجود داشته باشد.

منبع: کوین‌دسک