Gerdab.IR | گرداب

تحقیقات دادگاه عالی اسپانیا از مدیرعامل جاسوس‌افزار پگاسوس

تحقیقات دادگاه عالی اسپانیا از مدیرعامل جاسوس‌افزار پگاسوس
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

این جاسوس‌افزار رژیم صهیونیستی باعث رسوایی بزرگی در اسپانیا شده است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، دادگاه عالی اسپانیا مدیر اجرایی موسسه سایبری NSO Group رژیم صهیونیستی را برای ارائه توضیحات به دادگاه احضار کرده است.

خوزه لویس کالاما، قاضی اسپانیایی این پرونده، از رژیم اشغالگر قدس بازدید خواهد کرد تا از مدیرعامل شرکت NSO را در ارتباط با پرونده جاسوسی از مقامات سیاسی اسپانیا سوالاتی بپرسد، زمان این بازجویی هنوز مشخص نشده است.

جاسوس‌افزار پگاسوس از سوی مقامات دولت اسپانیا برای جاسوسی از جدایی‌طلبان کاتالان، از جمله نخست‌وزیر کاتالان پدرو سانچز و همچنین وزیر دفاع اسپانیا مارگاریتا روبلز استفاده شده است.

در ابتدای ماه مه، مادرید در واکنش به رسوایی هک شدن تلفن همراه نخست وزیر و رهبران کاتالان، رئیس سازمان اطلاعاتی این کشور را از کار برکنار کرد.

در ماه مارس، پارلمان اروپا نیز کمیته‌ای ویژه برای انجام تحقیقات درباره نقض قوانین در این رابطه ایجاد کرد. این مسئله پس از آن رخ داد که در مجارستان و لهستان گزارش‌هایی مبنی براستفاده غیرقانونی از این ابزار توسط دولت‌ها منتشر شد.

گفته می‌شود که ۱۸ عضو برجسته حزب جدایی‌طلبان کاتالان، از جمله پره آراگونه، مسئول اداره ایالت کاتالانیا توسط آژانس اطلاعاتی اسپانیا تحت جاسوسی قرار گرفته‌اند.

این مسئله باعث بحرانی در دولت اسپانیا شد و میان احزاب مختلف درگیری ایجاد شد. ائتلاف فعلی دولت اسپانیا شدیدا به حزب جدایی‌طلب کاتالان در پارلمان نیاز دارد و بدون همراهی آن‌ها نمی‌تواند قانونی را به پیش ببرند.