Gerdab.IR | گرداب

هشدار گوگل درباره خطرات باج‌افزار ایتالیایی که تلفن‌های همراه را هک می‌کند

هشدار گوگل درباره خطرات باج‌افزار ایتالیایی که تلفن‌های همراه را هک می‌کند
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱

گزارش شده است که یک شرکت مستقر در میلان، ابزار‌هایی برای جاسوسی از محتوای تلفن‌های همراه اندروید و اپل توسعه داده است.

به گزارش گرداب، گوگل در گزارشی تازه اعلام کرده است که شرکت ایتالیایی سازنده ابزار‌های هکری از جاسوس‌افزار‌های خود برای جاسوسی تلفن‌های همراه در ایتالیا و قزاقستان استفاده کرده است.

شرکت RCS Lab مستقر در میلان که در وب‌سایت خود مدعی است مشتریانی، چون آژانس‌های حقوقی و نظامی اروپا دارد، ابزار‌هایی برای جاسوسی از پیام‌ها و محتوای خصوصی تلفن‌های هدف طراحی کرده است.
رگولاتور‌های اروپایی و آمریکایی‌ها در حال بررسی مقررات بالقوه جدید برای خرید و فروش و واردات ابزار‌های جاسوس‌افزاری هستند.

گوگل اعلام کرده است که این ابزار‌ها «نفوذ ابزار‌های خطرناک هکری را امکان پذیر می‌سازد و دولت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که قادر نیستند این ابزار‌ها را متوقف کنند».

دولت‌های ایتالیا و قزاقستان در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند. سخنگوی اپل در این زمینه اعلام کرده است که تمام حساب‌ها و مجوز‌هایی که در ارتباط با این کمپین هکری بوده‌اند را شناسایی کرده و فعالیت آن‌ها را متوقف کرده است.
RCS Lab اعلام کرده است که محصولات و خدماتش با مقررات اتحادیه اروپا منطبق است و به آژانس‌های حقوقی و نظامی برای مقابله با جرایم کمک می‌کند. این شرکت در گفتگو با رویترز اعلام کرده است «کارکنان RCS Lab اعلام نخواهند شد، مشتریان این شرکت نیز اعلام نخواهند شد و فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط آن‌ها محرمانه است». این شرکت هرگونه سوءاستفاده از محصولات خود را رد کرده است.

گوگل اعلام کرده است که اقداماتی برای حفاظت از کاربران اندروید انجام داده است و به کسانی که تحت تاثیر این جاسوس‌افزار که به نام هرمیت (Hermit) شهرت دارد، هشدار داده است.

صنعت ساخت جاسوس‌افزار برای دولت‌ها و نهاد‌های دولتی در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است و شرکت‌هایی برای توسعه جاسوس‌افزار برای نهاد‌های دولتی و نظامی مشغول بوده‌اند. فعالان حقوق بشری، دولت‌های غربی را به همراهی با این برنامه‌ها متهم می‌کنند و بسیاری از دولت‌های غربی از جمله دولت اسپانیا، فرانسه و انگلستان به استفاده از این ابزار متهم شده‌اند و حقوق انسانی را زیر پا گذاشته‌اند.

پس از افشای فعالیت‌های گسترده جاسوس‌افزار پگاسوس متعلق به شرکت اسرائیلی NSO، اخبار این حوزه با دقت بسیار زیادی پیگیری می‌شود. این جاسوس‌افزار اسرائیلی در سال‌های اخیر توسط دولت‌های غربی مورد استفاده قرار گرفته تا تلفن‌های همراه خبرنگاران، فعالان اجتماعی و مخالفان خود را هک کنند.

منبع: بلومبرگ