Gerdab.IR | گرداب

بانک مرکزی بریتانیا: ارز‌های دیجیتال نیاز به مقررات سخت‌گیرانه دارند

بانک مرکزی بریتانیا: ارز‌های دیجیتال نیاز به مقررات سخت‌گیرانه دارند
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱

ارزش بازار دارایی‌های دیجیتال از اوج تقریباً ۳ تریلیون دلاری خود در اواخر سال ۲۰۲۱ به حدود ۹۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است و حال رگولاتوری‌های سراسر دنیا به دنبال ایجاد مقررات سخت‌گیرانه‌تر برای آن هستند.

به گزارش گرداب، بانک مرکزی بریتانیا عنوان کرد که ریزش ۲ تریلیون دلاری ارزش دارایی‌های کریپتو، نقاط ضعف این بازار را آشکار کرده است و نشان می‌دهد که این بازار نیازمند اجرای قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌تری است.

بر اساس اعلام کمیته سیاست مالی این بانک مرکزی در روز سه شنبه، ارزش بازار دارایی‌های دیجیتال از اوج تقریباً ۳ تریلیون دلاری خود در اواخر سال ۲۰۲۱ به حدود ۹۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

بانک مرکزی بریتانیا همچنین اعلام کرد که «نوسانات شدید» در ماه‌های اخیر، ضعف‌های ساختاری این بازار را نشان داده است. یکی از این نقاط ضعف، نقدینگی نامتناسب در این بازار است که منجر به حراج دارایی‌ها و بسته شدن پوزیشن‌های اهرمی شرکت‌کنندگان می‌شود. خصوصیات این بازار، احتمال تداوم کاهش قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

رگولاتوری‌های اروپایی روز به روز با ادبیات تندتری نسبت به بازار ارز دیجیتال صحبت می‌کنند و علاوه بر نگرانی‌های مالی، باید گفت ترس دور زدن سامانه‌های تحریمی و تراکنش مستقیم میان کشور‌های مستقل نیز بی‌تاثیر نیست.

مقامات اروپایی، اما مدعی هستند که نگران‌اند که شرایط زیان بار بازار کریپتو به کل سیستم مالی آسیب برساند.

بانک مرکزی بریتانیا در ماه دسامبر (آذر-دی ۱۴۰۰) هشدار خود را در این رابطه تکرار کرد و گفت که رشد سریع دارایی‌های کریپتو می‌تواند برای ثبات سیستم مالی بریتانیا، خطرناک باشد. جان کانلیف، معاون عضو ارشد بانک مرکزی بریتانیا عنوان کرد که بازار ارز‌های دیجیتال می‌تواند به عنوان یک تهدید عمل کند مگر اینکه هرچه سریع‌تر قانون‌مند شود.
منبع: بلومبرگ