Gerdab.IR | گرداب

جریمه علی‌بابا و تنسنت به دست دولت چین

جریمه علی‌بابا و تنسنت به دست دولت چین
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱

پکن به خاطر اقدامات انحصارگرایانه آن‌ها و برای از میان بردن رقابت ناسالم دست به این اقدام زده است.

به گزارش گرداب، رگولاتور بازار‌های چین اعلام کرده است که دولت این کشور جریمه‌هایی علیه شرکت‌های بزرگ فناوری این کشور علی‌بابا و تنسنت وضع کرده است. افزون بر این سایر موسسه‌ها و شرکت‌هایی که نتواند با مقررات ضدانحصاری این کشور درباره انتشار تراکنش‌ها کنار بیایند، جریمه خواهند شد.

رگولاتور چینی (SAMR) دست به انتشار ۲۸ معامله که این مقررات را نقض کرده است، زده است. ۵ معامله شامل واحد‌های شرکت علی‌بابا بوده است است از جمله خرید ملک در سال ۲۰۲۱ به دست یکی از زیرمجموعه‌هایش. تنسنت نیز در ۱۲ تراکنش این فهرست حضور دارد.

صنعت فناوری چین از سال ۲۰۲۰ هدف قانون‌گذاری‌های مکرر دولتی بوده است و مسئولان چینی بار‌ها با اهداف مقابله با انحصار و ایجاد فضای سالم برای رقابت دست به جریمه غول‌های بزرگ فناوری در این کشور زده‌اند.

برطبق قانون مقابله با انحصار چین، به‌طوربالقوه بیشترین حد جریمه ۵۰۰ هزار یوآن معادل ۷۴,۶۸۸ دلار است.
در ماه ژانویه (دی‌ماه ۱۴۰۰) دولت چین تعهد خود به مبارزه با رقابت ناعادلانه و رفتار‌های انحصارطلبانه در صنایع داروسازی اعلام کرد. این اقدام در واکنش به دستورالعمل‌های منتشرشده در ماه نوامبر برای مبارزه با انحصار در تولید محصولات پزشکی بود. کشور چین در حوزه مواد اولیه دارویی، تولید و صادرات دارو در جهان پیشتاز است.
منبع: المیادین