Gerdab.IR | گرداب

شرکت چینی و دریافت مجوز استفاده از روبوتاکسی

شرکت چینی و دریافت مجوز استفاده از روبوتاکسی
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

شرکت بایدو توانست مجوز استفاده از تاکسی بدون راننده را در کشور چین دریافت کند.

به گزارش گرداب، پیش از این انتظار می‌رفت که گوگل نخستین خودرو‌های بدون راننده را در جهان تولید کند؛ اما حال چین در این مسابقه پیشی گرفته است. شرکت بایدو اعلام کرده است که نخستین و تنها شرکتی در جهان است که توانسته سرویس روبوتاکسی که کاملا بدون راننده فعالیت می‌کند را برای عموم عرضه کند.

این شرکت چینی در روز دوشنبه اعلام کرد که در دو کلان‌شهر چین، چونگ‌چینگ و ووهان سرویس تجاری تاکسی هوشمند خود را به راه انداخت و توانسته است که مجوز‌های اولیه را از دولت دریافت کند. ناوگان روبوتاکسی‌های این کشور با نام نسل پنجم آپولو در این شهر‌ها پس از انجام تست‌های بیشتر و اخذ مجوز‌های ایمنی کامل‌تر فعالیت خواهد کرد.

در حال حاضر سرویس روبوتاکسی این شرکت تنها در زمان‌های محدودی انجام می‌گیرد. این روبوتاکسی‌ها که هزینه دریافت می‌کنند از ساعت ۹ صبح الی ۵ بعدظهر در ووهان و از ۹:۳۰ تا ۴:۳۰ در چونگ‌چینگ فعالیت می‌کنند. همچنین حوزه فعالیت جغرافیایی آن‌ها نیز به ۱۳ کیلومتر مربع در ووهان و ۳۰ کیلومتر مربع در چونگچینگ محدود شده است.

این یک پیشرفت و یک گام مهم برای شرکت بایدو است که حال به دنبال گسترش این سرویس در سراسر کشور چین است. این شرکت این اتفاق را یک تغییر برجسته کیفی و یک نقطه عطف کلیدی در صنعت رانندگی خودکار خوانده است.

پیش از این شرکت بایدو در شهر پکن نیز مجوز راه‌اندازی تاکسی خودکار را دریافت کرده بود؛ اما در آن مدل خودرو‌ها ضروری بود که یک اوپراتور انسانی در صندلی جلو خودرو حضور داشته باشد. همچنین این سرویس برای این شرکت اقتصادی نبود و بدون دریافت پول تنها با هدف پیشرفت و پژوهش فعالیت می‌کرد.

در آمریکا نیز شرکت تولید خودرو‌های خودران کروز (Cruise) توانسته است مجوز استفاده از خودرو‌های بدون راننده را در خیابان‌های سان‌فرانسیسکو دریافت کند. اما خودرو‌های این شرکت هنوز نتوانسته است رضایت مخاطبان را دریافت کند و نیاز به نظارت از راه دور عامل انسانی دارد.

شرکت بایدو نخستین شرکتی نیست که خودروی بدون راننده‌اش مجوز فعالیت دریافت می‌کند، اما از نظر ابعاد و حجم استفاده این شرکت توانسته است، مجوز فعالیت وسیع در دو کلان‌شهر چین دریافت کند.

منبع: سایبرنیوز