Gerdab.IR | گرداب

هرزنامه‌ها بلاي جان شبكه‌هاي اجتماعي

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۹

هرزنامه‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي معمولاً حاوي لينك‌هاي كوتاه شده‌اي هستند كه با كليك كردن بر روي آنها كاربر به سايت‌هايي آلوده به انواع كرم و بدافزار هدايت مي‌شود.

در حالي كه بيل گيتس رئيس وقت مايكروسافت در سال 2004 اعلام كرده بود كه مشكل هرزنامه‌ها ظرف دو سال برطرف خواهد شد، اين مشكل نه تنها برطرف نشده، بلكه ابعاد جديدي هم پيدا كرده است.

به گزارش گرداب به نقل از آي‌دي‌جي، صاحب نظران معتقدند هرزنامه‌ها كه حدود 90 درصد از كل ايميل‌هاي ارسالي در جهان را به خود اختصاص داده‌اند، نه تنها در حال كاهش نيستند، بلكه به معضلي اساسي در شبكه‌هاي اجتماعي هم تبديل شده و فضاي اين شبكه‌ها را هم به شدت ناامن و آلوده كرده‌اند.

هرزنامه‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي معمولاً حاوي لينك‌هاي كوتاه شده‌اي هستند كه با كليك كردن بر روي آنها كاربر به سايت‌هايي آلوده به انواع كرم و بدافزار هدايت مي‌شود. فيلترهاي ضدهرزنامه هم در بسياري از موارد كاركرد لازم را ندارند و نمي‌توانند مانع از گسترش هرزنامه‌ها شوند.

تنوع هرزنامه‌ها هم در يكي دو سال اخير افزايش چشمگيري يافته و در كنار بازاريابي انواع محصولات مشكوك يا تقلبي از آنها براي ارائه پيشنهاد رزرو بليط هتل، ‌سينما و تورهاي تفريحي، كلاهبرداري‌هاي مختلف مالي هم استفاده مي‌شود.

در اين ميان، ضعف عملكرد موتورهاي جستجو نيز مشكل را تشديد كرده است. زيرا سايت‌هايي مانند گوگل سايت‌هاي مورد نظر هرزنامه‌نويس‌ها را در رتبه‌هاي بالاي جستجو نمايش مي‌دهند و كاربر تصور مي‌كند مي‌تواند به آنها اعتماد كند.

منبع: فارس