Gerdab.IR | گرداب

وبلاگ "ردپا"

چه کسی زمین را می کشد؟

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۹

آمریکا، حدود ۴ درصد جمعیت جهان را دارد اما بیست و پنج درصد عوامل نابودی زمین را تولید می‌کند. در فیلم‌ها و بازی‌های زیادی نیز آمریکا وانمود می‌کند که تنها منجی جهان است و مردم دنیا منتظر باشند روزی آمریکا همه را نجات خواهد داد، اما در واقع آمریکا هر روز باعث نابودی بیشتر زمین و ساکنان آن می‌شود.

این روزها صدای نفس‌های زمین بیشتر شنیده می‌شود، قلب زمین نامنظم می‌زند، گاهی سرما می‌خورد و عطسه می‌کند و گاهی از گرما‌زدگی بیهوش می‌شود. همه فهمیده‌اند که حال زمین خوب نیست. البته وقتی حال زمین خوب نباشد حال موجودات زمین هم خوب نخواهد بود. صدها گونه جانوری در حال نابودی هستند. البته تا به حال هزاران گونه جانوری نابود شده است و هر روز خبر تازه‌ای از بیماری زمین شنیده می‌شود.

در بعضی از نقاط زمین خشکسالی‌های عجیبی دیده می‌شود. بعضی جاها که همه انتظار دارند هوا گرم و خوب باشد یکباره برف می‌بارد و همه از تعجب مبهوت می‌مانند. بعضی جاها سیل‌های وحشتناک راه می‌افتد و بعضی جاها مثل قطب، یخ‌ها آب می‌شود و سرزمین‌های قطبی از بین می‌رود.

عوامل مختلفی زمین و جانداران آن را در خطر نابودی قرار داده است که بیشتر این خطرات توسط همین انسان دو پا متوجه زمین شده است. چگونگی زندگی ما تأثیر زیادی در محیط زیست ما دارد. یکی از موضوعاتی که باعث مرگ زمین می‌شود گرم شدن زمین است. استفاده از سوخت‌های فسیلی یکی از دلایل گرم شدن زمین است.
 
دانشمندان با بررسی‌های زیادی فهمیده‌اند که زمین از حدود ۲۰۰ سال قبل به این طرف رو به گرم شدن گذاشته است. استفاده از سوخت‌های فسیلی مثل نفت و زغال‌سنگ و نابود کردن جنگل‌ها که مثل کولر برای زمین کار می‌کنند باعث شده است زمین گرمتر شود.

گرم شدن زمین باعث می‌شود بعضی از جانداران از بین بروند. یخ قطب‌ها آب می‌شود و این موضوع باعث بالا آمدن آب دریاها در جهان می‌شود. با این اتفاق بخشی از شهرها و زمین‌ها در زیر آب فرو می‌روند.

از سالها قبل کشورهای جهان دست به دست هم دادند تا تولید گاز دی‌اکسیدکربن را کم کنند و به فکر نجات زمین باشند. آن‌ها در یک معاهده مهم به نام پروتوکل "کیوتو" قوانین مهمی گذاشتند تا کشورهای صنعتی که اصلی‌ترین عامل تولید گاز دی اکسید کربن که همان گازهای گلخانه‌ای است، تولید این گاز را کم کنند.
 
در این معاهده ۳۶ کشور صنعتی جهان موظف شده اند که تا سال ۲۰۱۲ میزان تولید گازهای گلخانه‌ای خود را به‌طور میانگین به ۵ در صد پایین‌تر از میزان تولید شده در سال ۱۹۹۰ برسانند.

تمام این ۳۶ کشور جهان این معاهده را قبول کرده‌اند و فقط یک کشور آن را قبول نکرده است. فکر می‌کنید نام این کشور چیست؟
این کشور بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است که باعث گرم شدن زمین می‌شود. یعنی این کشور مهم‌ترین عامل گرم شدن زمین و نابودی آن است .
نام این کشور آمریکا است که ۲۵ درصد کل گازهای گلخانه‌ای دنیا را تولید می‌کند. با اینکه جمعیت این کشور فقط ۳۰۰ میلیون نفر است. یعنی حدود ۴ درصد جمعیت جهان را دارد اما بیست و پنج درصد عوامل نابودی زمین را تولید می‌کند.
 
با اینکه تاکنون کشورهای مختلف از آمریکا خواسته‌اند معاهدهٔ کیوتو را بپذیرد، اما این کشور قبول نکرده.
 
جالب‌تر از این‌ها واکنش آمریکا به نابودی جهان است. یکی از این واکنش‌ها را در فیلم ۲۰۱۲ این‌طور نشان داده است که بر اثر گرم شدن زمین و نابودی انسان‌ها، آمریکایی‌ها عده‌ای از مردم جهان را نجات می‌دهند تا دنیای تازه‌ای درست کنند. در فیلم‌ها و بازی‌های زیادی هم آمریکا وانمود می‌کند که تنها منجی جهان است و مردم دنیا منتظر باشند روزی آمریکا همه را نجات خواهد داد، اما در واقع آمریکا هر روز باعث نابودی بیشتر زمین و ساکنان آن می‌شود.