Gerdab.IR | گرداب

بسته شدن ۱۶ صرافی ارز دیجیتال به دست پلیس افغانستان

بسته شدن ۱۶ صرافی ارز دیجیتال به دست پلیس افغانستان
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱

بانک مرکزی این کشور چندی پیش هرگونه تجارت ارز‌های دیجیتال را ممنوع اعلام کرده بود و دلیل آن را کلاهبرداری و پولشویی خوانده بود.

به گزارش گرداب، ارز‌های دیجیتال برای برخی در افغانستان پس از تسلط طالبان در سال گذشته حیاتی شد، اما مقامات اکنون محلی افغانستان به شدت روی این حوزه حساس شده اند و بنا به گزارش‌ها دست کم ۱۶ صرافی ارز دیجیتال در استان هرات غربی این کشور را بسته اند.

خبرگزاری آریانا نیوز گزارش می‌دهد که این اقدام سه ماه پس از ممنوعیت معاملات ارز‌های دیجیتال در این کشور صورت گرفته است. البته این خبرگزاری اشاره‌ای ندارد که کدام صرافی‌های ارز دیجیتال بسته شده اند.

سید شاه سعادت، رئیس واحد مبارزه با جرایم پلیس، به خبرنگاران گفت که بانک مرکزی تجارت ارز‌های دیجیتال را ممنوع کرده است، زیرا این عمل باعث ایجاد مشکلات و کلاهبرداری شده است. او گفت که تمام افرادی که در کسب و کار‌های مرتبط به صرافی ارز دیجیتال محلی دخیل بودند دستگیر و دفتر‌های آن‌ها بسته شده است.

در ماه ژوئن، بانک مرکزی افغانستان به رهبری طالبان، هرگونه تجارت آنلاین ارز خارجی را ممنوع کرد. یک سخنگوی طالبان به بلومبرگ گفت که این بانک تجارت فارکس را غیرقانونی و تقلبی می‌داند و اعلام کرد که هیچ دستورالعملی در قوانین اسلامی برای تایید آن وجود ندارد”

مشخص نیست که آیا تجارت ارز‌های دیجیتال، به طور خاص، تحت محدودیت این ممنوعیت قرار گرفته است یا خیر.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، وضعیت مالی مردم محلی بدتر شد، زیرا میلیارد‌ها دلار کمک خارجی متوقف شد و تحریم‌های ایالات متحده دارایی‌های خارجی آن‌ها را مسدود کرد.

اثرات تسلط طالبان باعث افزایش علاقه مردم محلی به ارز‌های دیجیتال شد، اما تحریم‌ها خرید دارایی‌های دیجیتال را برای ساکنان دشوار کرد.

داده‌های گوگل نشان می‌دهد که جستجو‌های وب برای «بیت‌کوین» و «کریپتو» درست قبل از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، افزایش یافته است. افغانستان حتی در سال ۲۰۲۱ در فهرست جهانی پذیرش ارز‌های دیجیتال Chainalysis وارد ۲۰ کشور برتر شد که شیوع دارایی‌های دیجیتال را در سراسر جهان ترسیم می‌کند.

بسیاری از حامیان، از جمله معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده والی آدیمو، پیشنهاد کرده اند که تکنولوژی ارز‌های دیجیتال پتانسیل‌های زیادی برای برخی از مردم که در شرایط سختی زندگی می‌کنند، دارد.