Gerdab.IR | گرداب

اجرایی شدن روبل دیجیتال هدفمند تا سال 2023

اجرایی شدن روبل دیجیتال هدفمند تا سال 2023
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است در سال 2023 نسخه آزمایشی روبل دیجیتال را اجرایی خواهد کرد و از سال 2024 معاملات با آن آغاز خواهد شد.

به گزارش گرداب، بانک روسیه برنامه خود برای استفاده از رمزارز ملی خود (CBDC) با نام روبل دیجیتال را اعلام کرد. در این برنامه قرار است عرضه روبل دیجیتال به صورت تدریجی و آزمایشی انجام شود و در نهایت در سال ۲۰۲۴ رمزارز بانک مرکزی روسیه در سیستم بانکی این کشور به صورت رسمی مورد استفاده قرار بگیرد.

بانک روسیه در آخرین به روز رسانی سیاست پولی خود، نشان داد که ارز دیجیتال بانک مرکزی آن (CBDC) اجازه اجرای فناوری «هدف‌یابی» را می‌دهد، به این معنی که برخی از روبل‌های دیجیتال می‌توانند فقط برای پرداخت کالاها یا خدمات خاص طراحی شوند. بانک مرکزی انتظار دارد که روبل دیجیتال همچنین دسترسی به خدمات مالی را افزایش دهد و پرداخت‌های فرامرزی را بهینه کند. به گفته بانک مرکزی، فناوری هدف‌گیری کارایی هزینه‌های عمومی را افزایش می‌دهد.

بانک روسیه اعلام کرد که یک روبل دیجیتال در دسترس بودن خدمات مالی (به ویژه در مناطق دورافتاده) را افزایش می دهد، هزینه تسویه حساب‌ها را بهینه می کند و به توسعه زیرساخت پرداخت جدید هم در داخل کشور و هم با سایر کشورها کمک می‌کند. این گزارش پس از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر ممنوعیت پرداخت با ارزهای دیجیتال منتشر شده است. بانک روسیه اعلام کرده است که به دنبال ممنوعیت این کشور از سیستم بانکی سوئیفت، با استفاده از ارزهای دیجیتال در تسویه‌حساب‌های فرامرزی مخالفت نمی‌کند.

قرار است در سال ۲۰۲۳ نسخه بتا آزمایشی روبل دیجیتال که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، عرضه شود. تا آن زمان قرار است تراکنش‌های B2C، C2C و C2B مورد آزمایش قرار گیرند. همچنین بانک روسیه اعلام کرده است که قصد دارد تا زیرساخت آفلاین خود را برای انجام تراکنش‌های روبل دیجیتال آماده کند.