Gerdab.IR | گرداب

۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق از تسهیلات نظام وظیفه استفاده کردند

۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق از تسهیلات نظام وظیفه استفاده کردند
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱

یکی از تسهیلات ویژه‌ای که برای رفع موانع تولید و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تعریف شده است، حل چالش سربازی برای نخبگان و کارآفرینانی است که در این مجموعه‌ها نقشی کلیدی دارند، تاکنون ۷۰۰ شرکت توانستند از تسهیلات نظام وظیفه استفاده کنند.

به گزارش گرداب، نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان است و این دغدغه، همیشه یکی از چالش‌های اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان در این سال‌ها بوده است.

مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان یکی از حامیان این مجموعه‌ها سعی دارد با ارائه خدمات مختلف؛ موانع پیش روی بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری و دغدغه‌هایی که مانع پیشبرد تلاش‌ها و به نتیجه رسیدن دستاورد‌های آن‌ها می‌شود را کاهش دهد.

یکی از این خدمات ارائه شده در قالب طرح‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، ارائه تسهیلات نظام وظیفه عمومی است که این کار در قالب سه مدل پروژه «جایگزین خدمت در دستگاه‌های دفاعی و دولتی»، «امریه در شرکت‌های دانش بنیان» و «پروژه جایگزین خدمات در شرکت‌های دانش بنیان» انجام می‌شود.

بر اساس اعلام مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکنون سه هزار و ۹۱۲ نفر و ۷۰۰ شرکت از این خدمت بهره برده‌اند.

این ظرفیت از سال ۱۴۰۱ بنابر اظهارات رضا اسدی‌فرد رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به طور تخصصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان دو بخش امریه و پروژه جایگزین دو برابر شد. بر این اساس، ظرفیت سالانه واگذاری افراد دانش‌آموخته برتر به شرکت‌های دانش‌بنیان از ۲۰۰ نفر به تعداد ۴۰۰ نفر و ظرفیت سالانه واگذاری سربازی فناوری به‌صورت مأمور امریه از ۷۵۰ نفر به هزار و ۵۰۰ نفر در مصوبه جدید افزایش یافته است و سالانه نزدیک به ۲ هزار نفر می‌توانند از تسهیلات سربازی تخصصی در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند.