Gerdab.IR | گرداب

اعتراض کارمندان گوگل و آمازون به همکاری نظامی با رژیم اشغالگر قدس

اعتراض کارمندان گوگل و آمازون به همکاری نظامی با رژیم اشغالگر قدس
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱

متخصصان فناوری این دو شرکت همکاری و پشتیبانی این شرکت‌ها از نهاد‌های نظامی اسرائیل را محکوم کردند.

به گزارش گرداب، کارمندان شرکت‌های گوگل و آمازون در بیرون از دفاتر این شرکت‌ها در سان‌فرانسیسکو، نیویورک، سیاتل و دورهام جمع شده و با شعار «نه به فناوری برای آپارتاید» اقدامات این شرکت‌های فناوری آمریکایی در حمایت از رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند. خواسته این اعتراضات لغو شدن قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری پروژه نیمبوس است.

این قرارداد با هدف تامین نیاز‌های اسرائیل و نیرو‌های اشغالگر به فناوری‌هایی مانند پردازش ابری و هوش مصنوعی صورت گرفته است. معترضان معتقدند که این قرارداد اسرائیل را قادر می‌سازد تا شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود را از طریق جمع‌آوری داده گسترش دهد و به نظارت بیشتر و جدی‌تر علیه فلسطینی‌ها و سرکوب اعتراضات آن‌ها منجر خواهد شد.

شایان ذکر است که ویدیو‌هایی از این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. برگزارکنندگان این اعتراض اعلام کردند که قرارداد بین دو شرکت آمریکایی و اسرائیل می‌تواند سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوب فلسطینی‌ها را تقویت کند.

این کمپین که سال پیش شروع به کار کرد، با یک درخواست ۴۰ هزار امضایی آغاز شد که از این شرکت‌ها می‌خواست تا هرگونه همکاری تجاری با دولت آپارتاید اسرائیل و نیرو‌های نظامی آن را متوقف کنند».

در این درخواست آمده است:
«با وجود آن که که ارتش اسرائیل خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را در غزه بمبارن می‌کند و تهدید کرده است که خانواده‌های فلسطینی را از خانه‌هایشان در اورشلیم بیرون می‌کند، مدیران خدمات وب آمازون و فضای ابری گوگل قراردادی ۱.۲ میلیارد دلاری با اسرائیل امضا کرده‌اند تا فناوری فضای ابری را برای ارتش و دولت اسرائیل تامین کنند. با همکاری گوگل و آمازون دولت اسرائیل راحت‌تر می‌تواند فلسطینی‌ها را سرکوب کند و آن‌ها را از زمین‌هایشان بیرون کند. ما درخواست بیش از ۱۰۰۰ کارمند گوگل و آمازون را منعکس کرده‌ایم که با این قرارداد که به پروژه نیمبوس شهرت یافته مخالفت می‌کنند. فناوری باید برای این که مردم در کنار هم قرار بگیرند، استفاده نشود و نه این که پاکسازی تبعیض‌آمیز قومی و شهرک‌نشینی و استعمارگری را امکان‌پذیر کند».

در پایان این بیانیه آمده است:
«فناوری می‌تواند مردم را در کنار هم جمع کند، اما وقتی این ابزار‌ها برای آسیب رساندن به اجتماعات استفاده می‌شود، باعث می‌شود که جهان برای همه ناامن‌تر شود. به همین خاطر است که کارمندان گوگل و آمازون از کارفرمایان خود می‌خواهند که به حقوق بشر احترام بگذارند».

_____________________________

منبع: المیادین