Gerdab.IR | گرداب

ساخت پنل‌های خورشیدی بهینه با استفاده از عنصر‌های شیمیایی جدید

ساخت پنل‌های خورشیدی بهینه با استفاده از عنصر‌های شیمیایی جدید
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱

گروهی از دانشگاه سارری (Surrey) دریافته‌اند که ترکیب مواد پروسکایت (perovskite) با عنصری به نام فروسن (ferrocene) به طور چشمگیری کارایی پنل‌های خورشیدی مبتنی بر پروسکایت را افزایش می‌دهد.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، ترجمه هایی در این زمنیه منتشر می‌کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، این گروه تحقیقاتی دریافت که تمرکز بر روی مباحث شیمیایی پنل‌های خورشیدی، به جای رویکرد‌های دیگری که به اجزای مکانیکی و الکتریکی آن‌ها توجه می‌کنند، پیشرفت مورد نظر را ایجاد کرده است.

توماس وب (Thomas Webb)، دانشجوی تحصیلات تکمیلی و سرپرست پروژه در دانشگاه سارری گفت:

«تحقیق ما با تمرکز بر ترکیبات شیمیایی و مشکلات خاص آن‌ها توانست سلول‌های پروسکایت را در سطح دقیقه مقیاس‌بندی کند. به عنوان مثال، عملیات معمولی پوشاندن و یا تبدیل کردن سلول‌های در لیتیوم است، اما لیتیوم آب را جذب می‌کند و کمبود انرژی را در طول زمان افزایش می‌دهد. ما عنصری را در شیمی آلی فلزی به نام فروسن کشف کردیم که به طور قابل توجهی کارایی را بهبود می‌بخشد و از افت انرژی که تمام صفحات خورشیدی در طول زمان دارند، ممانعت می‌کند؛ ناگفته نماند که تولید آن ارزان است و مشکل جذب آب را حل می‌کند».

پروسکایت به طور گسترده‌ای به عنوان جانشین سیلیکون در نظر گرفته می‌شود، زیرا سبک وزن است و تولید آن بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. با این حال، وعده‌های این تحقیقات مربوط به پروسکایت به دلیل دشواری تکرار نتایج آزمایشگاهی در تولید انبوه، هنوز محقق نشده است.

همچنین، دکتر وی ژانگ (Wei Zhang)، سرپرست دیگر پروژه در دانشگاه سارری گفت:

«تولید سلول‌های سیلیکونی کارآمد، اما پرهزینه است؛ مواد پروسکایت بدون شک نسل بعدی فناوری‌های فتوولتائیک (photovoltaic technologies) هستند. اما هنوز راه زیادی برای اطمینان از این موضوع وجود دارد که این فناوری می‌تواند در مقیاس انبوه اجرا شود، اما با این نتایج، ما با گامی بزرگ به تحقق این امر نزدیکتر شده‌ایم».

پروفسور استفان سویینی (Stephen Sweeney)، همکار سرپرست در تحقیقات دانشگاه سارری گفت: «این دستاورد یک پیشرفت کلیدی برای تکامل این سیستم مهم از مواد جدید است آن هم در زمانی که منابع انرژی تجدیدپذیر قابل اعتماد از اهمیت جهانی بسیار مهمی برخوردار است».
________________________
منبع: techxplore.com