Gerdab.IR | گرداب

هشدار ماسک درباره درگیری احتمالی چین و تایوان

هشدار ماسک درباره درگیری احتمالی چین و تایوان
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱

با توجه به اقدامات اخیر آمریکا علیه چین، مدیرعامل تسلا آینده‌ای ناگوار برای صنعت فناوری غربی پیش‌بینی کرده است.

به گزارش گرداب، میلیاردر آمریکایی ایلان ماسک که به زودی مالک توییتر نیز می‌شود به گزارشگر روزنامه فایننشال تایمز گفته است که درگیری برسر تایوان اجتناب‌ناپذیر است و این مسئله پیامد‌های شدیدی برای شرکت‌های فناوری آمریکا مانند تسلا و اپل در چین به همراه خواهد داشت.

کارخانه تسلا مستقر در شانگ‌های مسئول تولید نیمی از خط تولید تسلا است. از این‌رو درگیری در تایوان باعث می‌شود این محصولات تسلا فقط در بازار چین به فروش برسد و «نه هیچ کجای دیگر». در این گزارش ذکر شده است که اپل نیز با همین چالش روبرو خواهد شد.

ماسک همچنین اذعان کرده است که دخالت شبکه ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین، تحقیق و تفحص زیادی را در چین به راه انداخته است. راه‌اندازی ماهواره استارلینک در اوکراین با هدف تقویت اینترنت این کشور علیه نیرو‌های روسی بود، اما خبر‌هایی از استفاده نظامی و استراتژیک از این ماهواره‌ها نیز مطرح شده است. چین این مسئله را یک خطر بالقوه استراتژیک می‌فهمد و جلوی فروش استارلینک در چین را گرفته است.

ماسک درباره راهکار‌های ممکن برای حل بحران تایوان گفته است: «توصیه من این است که یک ناحیه اداری خاص برای تایوان ترتیب داده شود که احتمالا همه را راضی نخواهد کرد. من فکر میکنم این محتمل است و احتمالا به توافقی دست پیدا خواهند کرد که از توافق هنگ‌کونگ مطمئن‌تر خواهد بود».

هفته گذشته اظهار نظر ماسک درباره جنگ اوکراین باعث جنجال‌های زیادی شده بود. او مجموعه‌ای از توییت‌ها درباره راهکار‌های متفاوت برای پایان جنگ اوکراین ارسال کرده بود. در این توییت‌ها به وضعیت دونباس و کریمه پرداخته شده بود و احتمال پیروزی اوکراین در این جنگ را بسیار بسیار پایین خوانده بود.

رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در توییتر خود یک نظرسنجی گذاشت که در آن پرسیده شده بود: کدام ایلان ماسک را بیشتر دوست دارید، کسی که از اوکراین حمایت می‌کند یا کسی که از روسیه حمایت می‌کند؟