Gerdab.IR | گرداب

فناوری‌های فردا: بیمه امنیت سایبری

فناوری‌های فردا: بیمه امنیت سایبری
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱

پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های جرائم سایبری در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۶ هزار میلیارد دلار برسد، رقمی که در سال ۲۰۱۵ بالغ‌بر ۳ هزار میلیارد دلار بود.

به گزارش گرداب، باج‌افزار‌ها با تحمیل هزینه ۲۰ میلیارد دلاری بر طعمه‌ها تا سال ۲۰۲۱، رشد ۵۷ برابری نسبت به سال ۲۰۱۵ خواهند داشت. باج‌افزار به بدافزاری گفته می‌شود که با دسترسی به سیستم و اطلاعات خصوصی کاربر، وی را تهدید به افشا یا نابود کردن اطلاعات یا مسدودسازی دسترسی به سیستم می‌کند مگر اینکه کاربر مبلغی را تحت عنوان باج به هکر بپردازد. باج‌افزار‌های پیشرفته با رمزنگاری کردن فایل‌های کاربر، امکان دسترسی به آن‌ها را حتی برای افراد متخصص نیز غیرممکن می‌کنند.

ابعاد این رقم آنجایی مشخص می‌شود که در سال ۲۰۲۱ جرائم سایبری از مجموعه تمام فعالیت‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر در جهان سودآورتر خواهد بود.

در همین رابطه ببینید:

مستند/ فناوری‌های فردا؛ بیمه امنیت سایبری

به دنبال افزایش سرسام‌آور هزینه‌های جرائم سایبری، طبیعتاً پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های مربوط به امنیت سایبری نیز افزایش چشمگیری داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار امنیت سایبری تا سال ۲۰۲۲ از رقم هزار میلیارد دلار عبور خواهد کرد، رقمی که در سال ۲۰۱۷ بالغ‌بر ۱۲۰ میلیارد دلار تخمین زده شده بود. این بدان معناست که ارزش این بازار در فاصله ۵ سال رشدی ۸ برابری داشته است.

یکی از بخش‌های روبه‌رشد بازار امنیت سایبری، بیمه امنیت سایبری است. شرکت‌های سایبری با تکیه بر توانایی فنی و تجهیزات خود، می‌توانند به شرکت‌ها این اطمینان را بدهند که در برابر حملات سایبری در امان هستند و در صورت بروز هر گونه حمله سایبری نیز، صدمات و هزینه‌های حمله را به حداقل برسانند و حتی بخشی از هزینه‌ها را متقبل شوند.

اما در کنار بحث پوشش هزینه‌های حملات سایبری، تدابیر امنیتی شرکت‌های بیمه سایبری برای سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف از اهمیت بیشتری برخوردار است. سازمان‌ها و شرکت‌ها برای خریداری خدمات بیمه امنیت سایبری باید تدابیر امنیتی سفت و سختی را در مجموعه خود پیاده کنند که این کار بخشی از خدمات شرکت‌های بیمه سایبری است.

از آنجایی که شرکت‌های بیمه امنیت سایبری برای تأمین امنیت شرکت‌ها و پرداخت خسارات ناشی از حملات سایبری، باید به سیستم‌ها و فرآیند‌های امنیتی دسترسی و نظارت داشته باشند، تأمین این نیاز از طریق اتکا به شرکت‌های خارجی به صلاح امنیت ملی نیست.

با توجه به افزایش حملات سایبری در سطح جهان و همچنین استفاده کشور‌های غربی از بدافزار‌ها برای ضربه زدن به بخش‌های حساس اطلاعاتی کشور، توسعه مقوله بیمه امنیت سایبری می‌تواند کشور را بیش از پیش در برابر این حملات ایمن و مقاوم کند.