Gerdab.IR | گرداب

صنعت پست کشور پیشران تجارت دیجیتال

صنعت پست کشور پیشران تجارت دیجیتال
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: قدرتمند بودن تجارت الکترونیک ارتباط تنگاتنگی با سرانه مرسولات دارد و ما برای جبران عقب ماندگی و شکاف عمیق در این زمینه با کشور‌های توسعه یافته به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال حرکت کرده‌ایم.

به گزارش گرداب از شرکت ملی پست، «محمود لیائی» مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری که امروز با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد، با بیان اینکه ما ۱۷۰ خدمت پستی را ارائه می‌کنیم، اما مردم با تعداد انگشت شماری از این خدمات آشنا هستند، گفت: انتظار داریم مردم جامعه ضمن همراهی با شرکت ملی پست انتقادات خود را برای ما مطرح کنند تا بتوانیم به بهترین نحو خدمت‌رسانی کنیم.

لیائی با بیان اینکه دولت به عنوان رقیب بخش خصوصی نیست و از بخش خصوصی فعال و دانش آفرین استفاده می‌کنیم تا باری از دوش حاکمیت برداشته شود افزود: در این راستا ضمن اینکه کاهش تصدی‌گری را به نفع بخش خصوصی خواهیم داشت باید بستری فراهم شود تا بخش خصوصی، خدماتی را که امکان آن هست با سرعت بیشتر و هزینه کمتر ارائه دهد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست عنوان کرد: پست ایران برای تبدیل شدن از یک اپراتور پستی صرف، به یک سکوی ملی برای کسب و کار‌ها و خرید و فروش اینترنتی، از قابلیت و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بهره گرفته است تا بتواند سهم شرکت پست از تحقق اقتصاد دیجیتال را محقق کند.

مراودات بین‌المللی پیرامون محور تجارت الکترونیک و ارسال سریع و ارزان ادامه دارد

معاون وزیر ارتباطات در خصوص مراودات بین‌المللی گفت: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر تعامل حداکثری و تقویت تعاملات بین‌المللی با کشور‌های همسایه، اوراسیا و مشترک‌المنافع، اقدامات و رایزنی‌های سازنده‌ای در حوزه تجارت الکترونیک خرد، با کشور‌های قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان، چین، ترکیه، عراق، تایلند و تاجیکستان و سایر کشور‌های عضو اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه آغاز شده است.

وی افزود: توافقات صورت گرفته‌ی بین‌المللی بیشتر حول محور تجارت الکترونیک، برقراری خطوط ارسال زمینی، ایجاد هاب مشترک و فراهم کردن تسهیلات لازم برای ارسال و دریافت کالا‌های خریداری شده با نرخ‌های مقرون به صرفه است که نتیجه این اقدامات منجر به ارسال سریع‌تر و ارزان‌تر خرید‌های آنلاین مشتریان در مقایسه با سایر خدمات دهندگان خواهد شد.

لیائی گفت: حضور موثر و فعال در مجامع و اجلاس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، تلاش برای صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب اجرا و پیاده سازی پروژه‌های توسعه‌ای نظیر GNAF و کدپستی در کشور‌های متقاضی، تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت سرویس پستی از طریق مشارکت در برنامه‌ها و پروژه‌های کیفیت سرویس با استفاده از تسهیلات اتحادیه پستی جهانی، از دیگر برنامه‌های شرکت ملی پست است در حوزه توسعه تعاملات بین‌المللی است.

تحریم‌ها نباید مانع ارتباطات پستی کشور‌ها شود

معاون وزیر ارتباطات درباره تعامل شرکت ملی پست با دیگر کشورها، ادامه داد: ما با تمامی کشور‌های دنیا به جز عربستان و اسرائیل ارتباط پستی داریم.

لیائی افزود: طی چند سال گذشته و با وجود تحریم‌ها برخی از کشور‌ها فقط از ما دریافت مرسوله دارند؛ اما ارسال صورت نمی‌گیرد که در همین راستا با کره جنوبی تعامل کردیم و توانستیم ارسال از کره به ایران را داشته باشیم. در حال حاضر کشور‌های کمی هم هستند که در تلاش هستیم با کمک اتحادیه جهانی پست با آن‌ها ارتباط بگیریم چرا که معتقدیم تحریم‌ها نباید مانع ارتباطات پستی کشور‌ها شود.

بحث سختی کار همکاران را به صورت قانونی دنبال می‌کنیم

مدیر عامل شرکت ملی پست، اقدامات پست در دوران کرونا را خاطرنشان کرد و افزود: شیوع ویروس کرونا، کارکنان پست جمهوری اسلامی ایران را در معرض خطرات جدی قرارداد، ولی باوجود این پست ایران توانست مأموریت خود را به‌خوبی انجام دهد.

وی اضافه کرد: نیاز به پست در دوران کرونا فراتر از تصور شهروندان بود، اگر از چالش‌هایی که پست ایران، در زمان همه‌گیری کرونا با آن مواجه بود، بتوان چیزی آموخت، آن این است که شهروندان، همان گونه که شواهد کنونی به‌وضوح نشان می‌دهند بیش از آنچه تصور می‌کنند، به خدمات پستی نیاز دارند.

لیائی یادآور شد: در مدت شیوع ویروس کرونا ۲۸ نفر از تلاشگران و همکاران شرکت ملی پست را از دست دادیم. علاوه بر تلفات جانی، عمده همکاران به‌خاطر اینکه مجبور بودند مستمر خدمت‌رسانی کنند، متحمل ضرر‌های جسمی زیادی شدند و سلامتشان به خطر افتاد چرا که بار سنگین توزیع و مبادلات به دلیل فقدان سایر همکاران بر روی دوش دیگران می‌افتاد از این رو تلاش داریم بحث سختی کار همکاران را به صورت قانونی دنبال کنیم تا از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نمایشگاه اینوتکس پست فردا در جزیره کیش افتتاح می‌شود

وی در این نشست پیرامون اقدامات این شرکت برای هفته پست، بیان کرد: «روز گذشته میزبان ۵ هزار نفر از نامه‌رسان‌ها، همکاران پستی و خانواده‌هایشان در سالن فرهنگسرای بهمن بودیم و جشنی ترتیب داده شد.»

فردا نمایشگاه اینوتکس پست ۲۰۲۲ در جزیره کیش با حضور ۴۷ استارت‌آپ پستی و دانش بنیان افتتاح ومحصولات حوزه فناوری پستی به نمایش گذاشته می‌شوند.

لیائی افزود: همچنین در آستانه روز جهانی پست نمایشگاه جام جهانی تمبر‌های فوتبال دربرگیرنده تمبر‌های جهانی از ۱۳۲ کشور برای علاقه‌مندان در جزیره کیش به نمایش گذاشته می‌شود که تا پایان جام جهانی قطر ادامه خواهد داشت.

وی گفت: برگزاری همایش ملی صنعت پست در آبان‌ماه، حضور در اجلاس‌های بین‌المللی شورای عملیات پستی و شورای راهبری اتحادیه جهانی پستی و همچنین نمایشگاه پست اکسپو در فرانکفورت از دیگر برنامه‌های مرتبط است.

آدرس‌های پستی نیاز به استاندارد سازی دارند

لیائی درباره استاندارسازی آدرس‌های پستی گفت: در بحث زنجیره آدرس‌ها اختیار کامل نداریم. معمولاً چند دستگاه و ارگان دولتی باید دست به دست هم داده تا آدرس‌ها به‌روزرسانی شوند. تاکنون ۷۰ درصد استانداردسازی انجام شده و فقط ۳۰ درصد آدرس‌ها به خاطر عدم دریافت نقشه از شهرداری مربوطه آن ناحیه به‌روز نشده است که در تلاشیم با مذاکرات و مراودات مستمر این مهم را مرتفع کنیم.

در خصوص لزوم استفاده از خدمات پستی در حال فرهنگ‌سازی هستیم

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست با اشاره به پایین بودن سرانه پستی کشور افزود: ما جزو کشور‌های فقیر در این عرصه هستیم و بخش عمده مشکلات کسب‌وکار‌ها نیز به‌خاطر همین موضوع است؛ لذا تلاش داریم با برنامه‌ای که شروع کرده‌ایم، مزایای استفاده از پست را با ارائه خدمات نوین پستی مبتنی بر نیاز مشتریان و فرهنگ‌سازی در خصوص لزوم وجود پست تبیین کنیم.