Gerdab.IR | گرداب

جریمه ۲۵ میلیون دلاری متا به خاطر نقض قانون شفافیت تبلیغات

جریمه ۲۵ میلیون دلاری متا به خاطر نقض قانون شفافیت تبلیغات
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱

تبلیغات سیاسی صورت‌گرفته در پلتفرم فیسبوک همیشه جنجال‌های زیادی داشته است.

به گزارش گرداب، یک قاضی در ایالت واشنگتن، مالک فیسبوک را به خاطر نقض عامدانه قوانین شفافیت تبلیغات گناهکار دانسته است.

قاضی داگلاس نورث از دادگاه عالی کینگ‌کانتی واشنگتن حداکثر جریمه را در این پرونده اعمال کرده است. دادستان واشنگتن باب فرگوسن اعلام کرده است که حداکثر مجازات اقدامی صحیح بوده است، زیرا او نیز قبلا از فیسبوک به خاطر همین قانون در سال ۲۰۱۸ شکایت کرده بود.

قانون شفافیت واشنگتن فروشندگان پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند متا را موظف می‌کند که اسامی و آدرس کسانی که تبلیغات سیاسی انجام می‌دهند را افشا کند و همچنین اهداف و تعداد نهایی هر تبلیغ را اعلام کند. متا نسبت به این زمینه اعتراض کرده است. دادستان کل واشنگتن این جریمه را «بزرگترین جریمه کمپین‌های مالی در سراسر ایالات متحده آمریکا» خوانده است.

متا بار‌ها گفته است که این پیش‌نیاز‌ها مخالف قانون اساسی این کشور هستند، زیرا به آزادی بیان لطمه می‌زنند و تقریبا غیرممکن است که کاملا از آن‌ها تبعیت کرد.

در حالی که فیسبوک آرشیوی از تبلیغات سیاسی اجرا شده بر این پلتفرم دارد، اما این آرشیو شامل تمام اطلاعاتی نیست که در قانون شفافیت واشنگتن الزامی شده است.

دادستان کل واشنگتن می‌گوید: «من یک کلمه برای رفتار فیسبوک در این پرونده دارم: غرور. این شرکت به‌طور عامدانه قوانین شفافیت انتخابات واشنگتن را نادیده می‌گیرد. اما به این نیز اکتفا نمی‌کند. فیسبوک در دادگاه می‌گوید این قوانین ضد قانون اساسی هستند. این بسیار عجیب است. مسئولیت‌پذیری این شرکت کجاست؟»

به دنبال شکایت نخست دادستان کل واشنگتن در سال ۲۰۱۸، فیسبوک موافقت کرد که ۲۳۸ هزار دلار جریمه بپردازد و خود را متعهد به اجرای دقیق‌تر شفافیت در کمپین‌های تبلیغاتی سیاسی و مالی دانست. اما به جای تبعیت از این قانون، بعدا اعلام کرد که از فروش تبلیغات سیاسی در این ایالت خودداری می‌کند. علی‌رغم این ادعا، اما این شرکت به فروش تبلیغات سیاسی ادامه داد و در نهایت در سال ۲۰۲۰ دوباره از فیسبوک شکایت شد.
_______________________
منبع: بلومبرگ