Gerdab.IR | گرداب

توسعه شهر‌های هوشمند با راهکار‌های فناورانه

توسعه شهر‌های هوشمند با راهکار‌های فناورانه
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱

چند سالی است که بازار شهر‌های هوشمند به لطف راهکار‌های نوآورانه و فناورانه‌ای، چون اینترنت اشیا در دنیا داغ شده است.

به گزارش گرداب به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرنشینی پدیده‌ای بدون پایان است. امروزه ۵۴ درصد از مردم جهان در شهر‌های مختلف زندگی می‌کنند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ به ۶۶ درصد برسد. این توسعه ادامه‌دار قطعا تبعات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی به همراه دارد. به همین دلیل باید با کمک فناوری و نوآوری؛ این آثار منفی را کاهش داد.

توسعه شهر‌های هوشمند یکی از این راهکار‌هایی است که می‌تواند مدیریت شهر‌ها را هوشمند و پایدارتر کند. به همین دلیل کشور‌های مختلف چند سالی است به دنبال توسعه شهر‌هایی هستند که با کمک فناوری به شکلی هوشمند و خلاقانه مدیریت می‌شوند. در این نوع از زیستگاه‌های بشری؛ مدیران شهری از شبکه‌های دامنه بالای مصرف برای برقراری ارتباط و بهبود زیرساخت‌ها، بهره‌وری، راحتی و کیفیت زندگی ساکنین و بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند.

در ایران هم این مفهوم در حال پا گرفتن و توسعه یافتن و بازار آن با عرضه ۶۰ محصول فناورانه رونق گرفته است. محصولاتی که توسط شرکت‌های دانش بنیان و فناور طراحی و تولید شده و می‌تواند نیاز مخاطبان را پاسخ دهد.

محصولاتی، چون طرح سرمایه گذاری تولید صفحات فایبرسمنت برد (کف پوش)، سامانه جامع کنترل و مدیریت یکپارچه پارس کارن، تولید انواع رنگ‌های پیشرفته، مسلح کننده سلولی خاک، آسفالت و بتن (ژئوسل دوختی پس کشیده)، تهیه نقشه هوایی، تهیه نقشه توپوگرافی، آب مجازی (تولید آب اشامیدنی از رطوبت هوا)، تکنولوژی رنگین‌سازی و نقش‌اندازی سنگ‌های طبیعی، خط تولید سنگ‌های سه‌بعدی و ... که تولید و تجاری‌سازی شده است.