Gerdab.IR | گرداب

اقدام خصمانه گوگل بر ضد محققان ايراني

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۹

اين ابزار مجهز به امكانات خاصي براي بصري سازي اطلاعات است كه به علاقه‌مندان امكان مي‌دهد اطلاعات يافته شده را به صورت بصري سازي شده هم مشاهده كنند.اما گوگلاجازه دسترسي به اين سرويس را به كاربراني كه از ايران به آن مراجعه مي كنند، نمي‌دهد.

با عرضه ابزار جستجوي جديدي موسوم به Ngram Viewer از سوی گوگل، محققان مي‌توانند به بررسي كليدواژه‌هاي مورد علاقه در 500 سال اخير براي جستجو بپردازند، اما گوگل اين سرويس را براي كاربران ايراني مسدود كرده است.

به گزارش گرداب به نقل از اي‌ويك، Ngram Viewer بخشي از سرويس كتاب گوگل محسوب مي‌شود كه با بررسي محتواي كتاب‌هاي مربوط به 500 سال قبل تاكنون به محققان و دانشمندان اعلام مي‌كند كه در هر دوره خاص تاريخي چه كليدواژه‌هايي براي جستجو از محبوبيت برخوردار بوده‌اند و در طول تاريخ اين ميزان محبوبيت تا چه حدي تغيير كرده است.

Ngram Viewer با جستجو در ميان 500 ميليارد كليدواژه كه مربوط به 5.2 ميليون كتاب هستند چنين خدماتي را ارائه مي‌دهد. اين كتاب‌ها بين سال‌هاي 1500 تا 2008 ميلادي منتشر شده‌اند و از سوی سيستم كلودكامپيوتينگ گوگل فهرست شده‌اند.

اين ابزار مجهز به امكانات خاصي براي بصري سازي اطلاعات است كه به علاقه‌مندان امكان مي‌دهد اطلاعات يافته شده را به صورت بصري سازي شده هم مشاهده كنند.

ابزار ياد شده از آدرس ngrams.googlelabs.com قابل دسترس است، اما گوگل در اقدامي خصمانه اجازه دسترسي به اين سرويس را به كاربراني كه از ايران به آن مراجعه مي كنند، نمي‌دهد.

منبع: فارس