Gerdab.IR | گرداب

انتشار اسناد استفاده اف‌بی‌آی از جاسوس‌افزار پگاسوس

انتشار اسناد استفاده اف‌بی‌آی از جاسوس‌افزار پگاسوس
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱

سال گذشته مدیر اف‌بی‌آی به کنگره آمریکا اعلام کرده است که این نهاد این ابزار جاسوسی اسرائیلی را خریداری کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از نیویورک تایمز، اسناد داخلی اف‌بی‌ای نشان از خریداری جاسوس‌افزار اسرائیلی پگاسوس توسط این نهاد انتظامی می‌دهد. جاسوس‌افزار پگاسوس متعلق به شرکت اسرائیلی NSO است که مشخص شده برای جاسوسی دولت‌های غربی از شهروندان، فعالان اجتماعی و مخالفان سیاسی استفاده شده است.

در گزارش نیویورک تایمز به جلسه‌ای محرمانه اشاره شده است که میان مدیر اف‌بی‌آی کریستوفر رای و قانون‌گذاران مجلس کنگره آمریکا صورت گرفته است. در آن جلسه از مدیر اف‌بی‌آی پرسیده شده بود که آیا ابزار هکری پگاسوس را خریداری و استفاده کرده‌اند یا خیر.

در آن جلسه مدیر اف‌بی‌آی مدعی شده بود که این نهاد انتظامی آمریکایی جاسوس‌افزار پگاسوس را خریداری کرده است، اما فقط با هدف «پژوهش و توسعه تا بفهمد که مجرمان چطور ممکن است از آن استفاده کنند».
اما صد‌ها سند داخلی و مدارک دادگاه چیزی برخلاف ادعای مدیر افبی‌آی را نشان می‌دهند.

این اسناد که در طی شکوائیه نیویورک تایمز علیه اف‌بی‌آی، برطبق قانون آزادی اطلاعات به دست آمده است، نشان می‌دهد که در پایان سال ۲۰۲۰ و نیمه نخست سال ۲۰۲۱ مقامات اف‌بی‌آی از جاسوس‌افزار پگاسوس در موارد متعددی از تحقیقات جنایی داخلی‌شان استفاده کردند.

مقامات این نهاد انتظامی آمریکا برنامه‌های پیشرفته‌ای طراحی کرده بودند تا به مدیران اف‌بی‌آی در این زمینه گزارش دهند و دستورالعمل‌های دقیقی وضع کرده بودند که به دادستان‌های فدرال درباره استفاده از این ابزار‌های جاسوسی چطور گزارش دهند تا کمترین حاشیه‌ای برای اف‌بی‌آی ایجاد شود.