Gerdab.IR | گرداب

پرداتور؛ جاسوس‌افزار اسرائیلی که تلفن مقامات یونانی را هک کرد

پرداتور؛ جاسوس‌افزار اسرائیلی که تلفن مقامات یونانی را هک کرد
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱

این دومین جاسوس‌افزار رژیم اشغالگر قدس است که در زمینه‌های سیاسی از آن استفاده می‌شود.

به گزارش گرداب، «پرداتور» جاسوس‌افزار ساخت رژیم صهیونیستی برای هک کردن تلفن همراه وزیر سابق یونان مورد استفاده قرار گرفته است. این سومین موردی است که از این بدافزار برای هدف قرار دادن مقامات یونانی استفاده شده است.

یونان درگیر یک رسوایی بزرگ سیاسی بر سر ارتباط دولت آن با این جاسو‌س‌افزار قرار گرفته است. تا کنون مشخص شده بود که از این جاسوس افزار برای هدف قرار دادن یک خبرنگار برجسته و رهبر حزب سوشال دموکرات این کشور بهره‌برداری شده بود.

حال در جدیدترین مورد مشخص شده است که قانون‌گذار و وزیرسابق راه و زیرساخت یونان، کریستوس اسپیرتزیس که به حزب چپ این کشور تعلق دارد، در سال ۲۰۲۱ هک شده است و با استفاده از یک پیوند مخرب به تلفن همراه او نفوذ شده است. این جاسوس‌افزار همچنین تاناسیس کوکاکیس روزنامه‌نگار معروف این کشور را نیز هدف قرار داده بود.

با افزایش توجهات و تنش‌ها در این زمینه مدیر سرویس اطلاعاتی یونان، پاناگیوتیس کونتولئون استعفا داده است. حزب مخالف به حزب حاکم اتهام وارد کرده است که از این جاسوس‌افزار در سال ۲۰۲۱ برای مقاصد سیاسی استفاده کرده است.

یونان اعتراف کرده است که به عملیات نظارت دست زده و مدعی است که این کار را به شکلی قانونی پی برده است. اما دولت یونان تایید نمی‌کند که از جاسوس‌افزار پرداتور که ساخته شرکت اسرائیلی اینتلکسا (Intellexa) است، استفاده کرده باشد.

زیرمجموعه یونان و شمال مقدونیه شرکت اینتلکسا، CYTROX نام دارد که مخالفان دولت این شرکت را به واسطه‌گری در زمینه این جاسوس‌افزار متهم می‌کنند. اینتلکسا به دست مقام سابق نظامی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس، تال دیلیان اداره می‌شود. این شرکت ابتدا در قبرس و سپس در یونان مستقر شده است.
پرداتور و پگاسوس دو جاسوس‌افزار اسرائیلی بسیار به یکدیگر شبیه هستند.

پگاسوس جاسوس‌افزار شرکت NSO اسرائیل است که در سالیان گذشته مشخص شده برای جاسوسی از تلفن‌های همراه افراد زیادی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. پرداتور نیز مانند پگاسوس به اوپراتور خود اجازه می‌دهد که به محتوای کامل تلفن همراه قربانی دسترسی ایجاد شود و به‌طور مخفیانه دوربین و میکروفون آن فعال شود.

____________________________

منبع: المیادین