Gerdab.IR | گرداب

به خاطر جاسوسی سایبری؛

سازنده جاسوس‌افزار صهیونیستی پرداتور در لیست سیاه آمریکا

سازنده جاسوس‌افزار صهیونیستی پرداتور در لیست سیاه آمریکا
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲

شرکت‌های سیتروکس (Cytrox) و اینتلکسا (Intellexa) به خاطر سوءاستفاده‌های سایبری در لیست تحریم‌های تجاری آمریکا قرار گرفتند.

به گزارش گرداب، شرکت‌های آمریکایی مجاز نیستند با این شرکت‌ها تجارت داشته باشند و این شرکت نیز اجازه ندارد از فناوری‌های آمریکایی استفاده کند.

اداره صنعت و امنیت (BIS) وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که اقداماتی علیه دو شرکت سیتروکس و اینتلکسا انجام داده است تا مانع از توسعه ابزار‌های جاسوسی و نظارتی آن‌ها شود که چالش‌های حقوق‌بشری زیادی به همراه دارد.

چهار موسسه در یونان، مجارستان، ایرلند و مقدونیه شمالی در لیست سیاه این اداره قرار گرفتند که شرکت‌های این لیست با محدودیت‌هایی برای مجوزگیری و صادرات روبرو می‌شوند. به‌طور مثال اگر یک شرکت آمریکایی بخواهد نرم‌افزاری به شرکت سیتروکس یا اینتلکسا بفروشد، باید از این اداره ابتدا مجوز بگیرد و هر نوع معامله بین موسسات این لیست و آمریکا ممنوع است.

شرکت سیتروکس سازنده بدافزار و جاسوس‌افزار پرداتور است که دولت‌های غربی از آن برای جاسوسی از شهروندان و فعالان سیاسی استفاده می‌کنند. شرکت متا، مالک فیسبوک و اینستاگرام نیز، سیتروکس را به اجرای پویش‌های هکری علیه توده مردم متهم کرده بود.

شرکت اینتلکسا، اما یک بازار ائتلافی برای خرید و فروش ابزار‌های نظارتی و جاسوس‌افزار به دولت‌هایی در سراسر دنیاست. به گزارش سیتیزین لب، سیتروکس نیز جزئی از ائتلاف اینتلکساست. اینتلکسا و سیتروکس هر دو توسط تال دیلیان (Tal Dilian) راه‌اندازی شده‌اند که ژنرال سابق سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است. پس از این که دیلیان به کلاهبرداری و فساد و روابط مشکوک متهم شد، مجبور شد استعفا دهد.

اداره صنعت و امنیت آمریکا در این رابطه گفته است: «بهره‌برداری و سوءاستفاده از این ابزار‌های نظارتی تجاری، شامل جاسوس‌افزار‌های تجاری، خطر امنیتی مشخص و در حال رشدی را برای ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌کند، سرکوب را تسهیل می‌کند و نقض حقوق بشر را امکان‌پذیر می‌سازد».

پیش از این سازنده صهیونیستی جاسوس‌افزار پگاسوس، یعنی شرکت NSO نیز به فهرست سیاه آمریکا وارد شده بود.