Gerdab.IR | گرداب

ایجاد ۱۱۱ هزار شغل توسط دانش‌بنیان‌ها

ایجاد ۱۱۱ هزار شغل توسط دانش‌بنیان‌ها
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از ۷۷۳۵ شرکت دانش‌بنیان موجود در کشور ۲۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های فناوری هستند، گفت: کل فروش شرکت‌ها حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که یک سوم آن مربوط به دانش‌بنیان‌های حوزه پارک‌ها است.

به گزارش گرداب، دکتر علی خیرالدین در نشست خبری امروز به مناسبت یک سالگی ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم در روز ۶ آذر ماه سال گذشته، گفت: ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌ها در گذشته مغفول مانده بود که با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم این امر با تاکید و تمرکز بر بحث فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت به عنوان مهم‌ترین راهبرد معادنت در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای اجرای برنامه‌های این معاونت ۵ راهبرد تعریف شده است، ادامه داد: تقویت و تکمیل زیست‌بوم فناوری اولین راهبرد بوده است که در این راستا با تدوین و ابلاغ آیین‌نامه کارآفرینی و نوآوری تکمیل شد تا مراکز کارآفرینی و نوآوری شکل بگیرد.


خیرالدین، توسعه فعالیت پارک‌های فناوری و مراکز رشد را از دیگر فعالیت این معاونت نام برد و ادامه داد: امروز ۵١ پارک علم و فناوری و ۵١ مرکز رشد در کشور راه‌اندازی شده که فعالیت آن‌ها نیاز به رصد دارد. قصد داریم در همه شهرستان‌ها مراکز رشد و در همه استان‌ها یک پارک علم و فناوری تاسیس شود.

به گفته وی در حال حاضر ۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد فناور و ۲ هزار و ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان در این پارک‌ها مستقر هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، مجموع شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده در کشور را ۷ هزار و ۷۳۵ شرکت ذکر کرد و ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها ۱۱۱ هزار شغل و در سال گذشته ۳۵ هزار شغل دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند که این آمار رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.


وی اضافه کرد: بر اساس تفاهم وزارت علوم با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مجوز شرکت‌های نوع ٣ به پارک‌های علم و فناوری داده شد و از ابتدای سال تاکنون ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نوع ۳ ایجاد شده است که این شرکت‌ها توانمندی فناورانه شرکت‌های نوع ۱ و ۲ را ندارند، ولی هسته‌های فناور در آستانه تبدیل شدن به شرکت‌های دانش بنیان پیشرفته هستند.

معاون فناوری وزیر علوم با اشاره به مصوبه شورای راهبردی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان با حضور رئیس جمهوری گفت: در این شورا مصوب شد شرکت‌های نوع ۳ هم از امتیازات شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۱ و ۲ برخوردار باشند.

وی با اشاره به توسعه پردیس‌های فناوری، ادامه داد: طی سال گذشته مجوز تاسیس ۳۳ پردیس فناوری را صادر کردیم، پردیس‌ها واسط بین مراکز رشد و پارک‌ها هستند همه دانشگاه‌ها می‌توانند پردیس داشته باشند یا پردیس‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد شوند.

خیرالدین، آموزش و کارآفرینی را راهبرد دوم این معاونت دانست و تصریح کرد: طرح ملی کارآفرینی را پیشنهاد دادیم که بر اساس این طرح هر دانشجو ١ میلیون تومان اعتبار دریافت می‌کند، هر دانشگاه ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد و بر اساس آن دانشجویان می‌توانند کارآفرینی کنند.

وی افزود: تجاری‌سازی و اشتغال دانش‌بنیان نیز از راهبرد‌های ما بوده که طرح دستیار فناور را برای تحقق آن اجرا کردیم. بر اساس آمار تاکنون ۲ هزار و ۱۷۱ دانشجو در مرحله اول در طرح شرکت کرده‌اند. هر پارک علم و فناوری ۳۶۰ میلیون تومان اعتبار در این طرح دارد، در مجموع برای این طرح ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که ۱۵ میلیارد تومان تامین شده است. در این طرح دانشجو می‌تواند ۶ ماه در یک شرکت دانش‌بنیان یا واحد فناور کار کند و از ۱ میلیون تا ۳ میلیون تومان (از مقاطع کارشناسی تا دکتری) دستمزد بگیرد.

وی، شبکه‌سازی و حل مسائل عمده کشور بر اساس تحقیقات نیازمحور را راهبرد دیگر این معاونت دانست و گفت: اعطای پایه‌های تشویقی به اعضای هیات علمی بر اساس دستاورد‌های فناوری و پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های فناوری بر این اساس در وزارت علوم به تصویب رسید تا به نوعی فعالیت‌های فناوری برای اعضای هیات علمی فرهنگ سازی شود.

خیرالدین افزود: طرح نظام ایده‌ها و نیاز‌ها سامانه نان نیز با هدف نیازمحور کردن ایده‌ها راه افتاد تا حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه رفع شود. تاکنون ۶ هزار و ۱۲۹ نیاز و ۵۳۶ ایده در این سامانه ثبت شده که وزارت نفت از دیگر وزارتخانه‌های فعال‌تر بوده است.

منبع: ایرنا