Gerdab.IR | گرداب

رشد شگفت‌آور زیست‌بوم دیجیتال در جنوب شرق آسیا

رشد شگفت‌آور زیست‌بوم دیجیتال در جنوب شرق آسیا
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱

در حالی که شرکت‌های بزرگ فناوری غربی در دوران پر آشوبی قرار دارند، اما کشور‌های آسیایی و به خصوص جنوب شرق این قاره کهن شاهد رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ای در این حوزه هستند.

به گزارش گرداب، در سال‌های اخیر شرکت‌های فناوری غربی و در راس آن‌ها غول‌های فناوری آمریکایی با چالش‌های متعددی روبرو بودند و به تازگی شرکت‌های توییتر و متا اقدام به تعدیل گسترده نیرو‌های خود کرده‌اند. اما برخلاف غرب، زیست‌بوم دیجیتال شاهد رشد بی‌سابقه‌ای است و پیش‌بینی می‌شود که امسال شاخص ارزش کالای ناخالص مبادله شده (GMV) این کشور‌ها به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برسد و بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.

به تازگی یک ویدیویی از فعالیت روزانه یک کارمند توییتر منتشر شد که در آن این چنین گفته می‌شود که اکثر کارکنان حوزه فناوری در آمریکا از فضا و امکانات کافی برای فعالیت برخوردار نیستند و به جای آن که بر تغییر جهان تمرکز داشته باشند، بر امور فرعی و حاشیه‌ای تمرکز دارند. در حالی که جنوب شرق آسیا توانسته است بر بحران اقتصادی غلبه کند و با فراهم آوردن فضایی در حال رشد برای کارکنان، مرز‌های دگرگونی دیجیتال را عوض کنند.

گزارش جدیدی که شرکت گوگل منتشر کرده است، نشان می‌دهد که نیروی کاری بومی دلیل اصلی پیشرفت و نوآوری در کشور‌های جنوب شرقی آسیا مانند ویتنام است. در حالی که بسیاری از کشور‌های دنیا با رکود اقتصادی، عدم ثابت و کمبود نیروی ماهر در حوزه فناوری روبرو هستند، ویتنام شاهد سریع‌ترین رشد زیست‌بوم دیجیتال است و شاخص ارزش کالای ناخالص مبادله‌شده در این حوزه در سال اخیر افزایش ۲۸ درصدی داشته است.

جنوب شرق آسیا، در حال حاضر حدود ۴۶۰ میلیون کاربر اینترنت دارد. ۱۰۰ میلیون از این کاربر‌ها در سه سال اخیر اضافه شده است. بسیاری معتقدند که همه‌گیری کرونا نقشی اساسی در روی آوردن بیشتر مردم این منطقه به فناوری‌های دیجیتال داشته است. اما این تنها نیمی از ماجراست. دگرگونی فناورانه و دیجیتالی‌شدن و رشد اقتصادی این منطقه، باعث شده که برآورد شود تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد دیجیتال این منطقه به ۱ تریلیارد دلار برسد.