Gerdab.IR | گرداب

متا جنگ روانی آمریکا علیه ایران را تایید کرد

متا جنگ روانی آمریکا علیه ایران را تایید کرد
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱

مالک پلتفرم‌های فیسبوک و اینستاگرام تایید کرده است که ارتش آمریکا با حساب‌های جعلی به دنبال عملیات روانی در ایران بوده است.

به گزارش گرداب، شرکت متا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرده است، اذعان دارد که افراد مرتبط با ارتش آمریکا پشت صد‌ها حساب جعلی فیسبوک و ۲۶ حساب اینستاگرام بوده‌اند. این حساب‌ها پیام‌هایی در حمایت از آمریکا منتشر می‌کردند و هویت خود را مخفی می‌کردند.

محققان چند ماه پیش این عملیات طولانی‌مدت را کشف کردند و پس از آن پنتاگون دستور داد نحوه انجام این جنگ مخفی اطلاعاتی بررسی شود. روزنامه واشنگتن پست در ماه سپتامبر اعلام کرد که منابع بی‌نام گفته‌اند که مرکز فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در میان نهاد‌هایی است که در این عملیات نقش داشته است.

  سخنگوی مرکز فرماندهی مرکز ارتش آمریکا حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نشده است.

گزارش روز سه‌شنبه متا سند دیگری است که ارتش آمریکا در عملیات جنگ نرم در خاورمیانه و آسیای مرکزی نقش داشته است. نخستین بار محققان استنفورد و شرکت گرافیکا یافته‌های خود را در این‌باره منتشر کردند. در این گزارش، این عملیات‌ها را "پرهزینه‌ترین پرونده مخفی جنگ نرم غرب بر روی شبکه‌های اجتماعی" می‌خواند.

شرکت متا تایید کرده است که این شبکه حساب‌های جعلی در آمریکا بوده است، اما توییتر منبع این حساب‌ها را آمریکا و بریتانیا خوانده است. در بیانیه متا آمده است:

«هرچند که افرادی که مسئول این عملیات بودند تلاش کردند هویت خود را پنهان کنند، تحقیقات ما نشان می‌دهد که این افراد با ارتش آمریکا در ارتباط بودند».

این عملیات‌ها چندین شاخه داشته است که بر روی ایران، کشور‌های خلیج فارس، آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا متمرکز بودند. «هر کدام از این شاخه‌ها با مضامین مشخص مطلب منتشر می‌کردند، مضامینی از جمله ورزش و فرهنگ در یک کشور خاص. همکاری با ایالات متحده از جمله همکاری نظامی، انتقاد از ایران، چین یا روسیه فعالیت اصلی این شبکه بوده است».

این حساب‌های جعلی خود را به عنوان افرادی اهل این کشور‌ها معرفی کرده بودند و تصاویر پروفایل‌‍شان اکثرا از طریق شیوه‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ایجاد شده است.