Gerdab.IR | گرداب

توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان به کشور‌های همسایه

توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان به کشور‌های همسایه
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱

بسترسازی و توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی دانش‌بنیان به کشور‌های همسایه در چارچوب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، یکی از تاکیدات هیات وزیران به دستگاه‌های مرتبط است.

به گزارش گرداب، قانون جهش تولید دانش‌بنیان یکی از ابزار‌های توسعه همه جانبه و بلامانع زیست بوم فناوری و نوآوری است که به گفته روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری یک قانون مترقی است و مزیت‌های ویژه و فرصت‌های خوبی برای کشور ایجاد می‌کند که اگر در ۱۰ سال آینده به خوبی اجرایی شود قطعا اقتصاد دانش بنیان محقق خواهد شد.

این قانون به دنبال ارتقای نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد و توسعه کشور است بر همین اساس وظایف و اقدامات هر کدام از دستگاه‌هایی که می‌توانند در این زمینه موثر باشند به شکل مشخص و دقیق تعیین شده است.

در این آیین‌نامه آمده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری صندوق توسعه ملی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نسبت به پشتیبانی، بسترسازی و توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی دانش‌بنیان اقدام کند.

این کار باید در کنار حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در محصولات منتخب و زنجیره‌های پیشران در این کشور‌ها انجام شود. هدف از این کار قرار گرفتن در زنجیره‌های بین المللی و افزایش حجم بازار تولیدات و توسعه صادرات است.