Gerdab.IR | گرداب

روزنامه «ال‌فارو» سازنده جاسوس‌افزار پگاسوس را دادگاهی کرد

روزنامه «ال‌فارو» سازنده جاسوس‌افزار پگاسوس را دادگاهی کرد
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱

روزنامه ال‌فارو شرکت NSO را به جاسوسی متهم کرده است.

به گزارش گرداب، ال‌فارو روزنامه دیجیتالی السالوادوری، علیه شرکت سازنده جاسوس‌افزار اسرائیلی NSO در دادگاه آمریکا شکایت کرده است و این شرکت را متهم کرده است که محصول اصلی‌اش، یعنی پگاسوس، برای جاسوسی از این روزنامه استفاده شده است.

این شکوائیه توسط ۱۳ خبرنگار و ۲ مدیر این روزنامه در کالیفرنیا انجام گرفته است و گروه‌های حقوق‌بشری وکالت آن را برعهده گرفتند.

برنامه جاسوسی پگاسوس حداقل ۲۲ نفر از افراد مرتبط با این روزنامه را هک کرده است و ارتباطات و داده‌های کاربران را در معرض خطر قرار داده است. تعدادی از افراد شاکی از جمله این قربانیان بودند.

در متن شکایت آمده است: «به این دستگاه‌ها از راه دور نفوذ شده است و ارتباطات و فعالیت‌های آن‌ها نظارت شده و اطلاعات شخصی کاربران در معرض خطر قرار گرفته و به سرقت رفته است. این حملات امنیت شاکی را از بین برده است و همچنین ایمنی همکاران، منابع و اعضای خانواده آن‌ها را».

برطبق این شکوائیه، جاسوسی پگاسوس برخلاف قانون کلاهبرداری و سوءاستفاده کامپیوتری آمریکا است. دولت السالوادور که متهم به خریداری پگاسوس و استفاده از آن برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران ال‌فارو است، نقش خود در این پرونده را رد کرده است.

سخنگوی ال‌فارو می‌گوید:
«یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های این پرونده این است که دادگاه فدرال شرکت صهیونیستی را موظف سازد که تمام اطلاعاتی که از طریق این حملات به دست آمده را مشخص کرده، بازگرداند و حذف کند».