Gerdab.IR | گرداب

متا رکوردار جریمه مالی در اتحادیه اروپا می‌شود؟

متا رکوردار جریمه مالی در اتحادیه اروپا می‌شود؟
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱

اتحادیه اروپا در حالی نهایی کردن پرونده حقوقی خود علیه الگوی تجاری این غول شبکه اجتماعی است.

به گزارش گرداب، رگولاتور حریم شخصی اتحادیه اروپا با عنوان هیئت حفاظت از داده‌های اروپایی به زودی درباره پرونده‌های شبکه‌های اجتماعی آمریکایی فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ احکامی صادر خواهد کرد.

این شبکه‌های اجتماعی هر سه متعل به شرکت متا هستند که انتظار می‌رود به زودی شاهد یک جریمه رگولاتوری بسیار زیاد باشد.

جزئیات این جریمه هنوز مشخص نشده است، اما مجموع این جریمه‌ها برای سه شبکه اجتماعی ممکن است به بیش از ۲ میلیارد یورو برسد.

گزارش‌های مالی نشان می‌دهد که این شرکت نگران این است که رکورد بیشترین جریمه‌ای که اتحادیه اروپا در مورد یک شرکت تجاری انجام داده است را به خود اختصاص دهد.

برطبق مدارک موجود در ایرلند (رگولاتوری اروپا در حوزه شبکه‌های اجتماعی) متا ۳ میلیارد یورو برای جرایم احتمالی در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کنار گذاشته است. پیش از این در سال اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز با جریمه ۴۰۵ میلیون یورویی روبرو شد. دلیل این جریمه نقض حریم‌شخصی کودکان بود.

شبکه اجتماعی فیسبوک نیز در مجموع ۲۸۲ میلیون یورو در سال اخیر به خاطر نفوذ به داده‌ها جریمه شده است. این پلتفرم همچنین ۶۰ میلیون دلار از سوی رگولاتوری فرانسه جریمه شد.

این ضربه‌ای بسیار بزرگ برای شرکت متا خواهد بود؛ شرکتی که ماه پیش اعلام کرد ۱۱ هزار کارمند خود را تعدیل خواهد کرد و به خاطر کم شدن فروش و اضافه شدن هزینه‌ها در سطح جهان به خاطر طرح متاورس در وضعیت ناگواری قرار گرفته است.

این جرائم احتمالا برنامه تجاری شرکت متا را تغییر خواهد داد. این جریمه به خاطر شکایت‌های فعال اجتماعی اتریشی مکس اشریمز صورت گرفته است که متا را به قصور در ایجاد زمینه‌های حقوقی برای پردازش داده‌های میلیون‌ها اروپا متهم کرده است.

اگر حکم نهایی دادگاه دفاعیه متا را نپذیرد این شرکت باید به دنبال مبنای حقوقی دیگری برای الگوی تبلیغاتی خود که مبتنی بر داده‌های کاربران است، بگردد. متا معتقد است که پردازش داده‌های کاربران بخشی از قراردادی است که با آن‌ها امضا کرده است.

_______________________

منبع: پولیتیکو