Gerdab.IR | گرداب

توضیحات پلیس فتا در خصوص هک شدن شبکه تلفن همراه و ارسال پیام جعلی زلزله

توضیحات پلیس فتا در خصوص هک شدن شبکه تلفن همراه و ارسال پیام جعلی زلزله
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱

دقایقی قبل پیام جعلی زلزله در برخی از گوشی‌های تلفن همراه ارسال شده که بررسی‌ها نشان داد این پیام جعلی است.

به گزارش گرداب، دقایقی قبل پیامی در برخی از گوشی‌های تلفن همراه مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است، با وجود اظهارات متناقض مسئولان، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این پیام جعلی است.

در همین زمینه رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با بیان اینکه زلزله قابل پیش بینی نیست گفت: هیچ اخطاری در مورد زمین لرزه اعلام نکردیم.

معاون اجتماعی پلیس فتا نیز در این خصوص گفت: هیچ اتفاق یا تهدیدی برای هموطنان وجود ندارد و این پیام برای گوشی‌های همراه اندروید به خصوص سامسونگ ارسال شده است و افرادی که گوشی همراه ایفون دارند این پیام را دریافت نکرده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات نیر در گفتگو با شبکه خبر گفت: با قاطعیت به مردم اعلام می‌کنیم هیچگونه هکی در کار نبوده است.

در ادامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز هر گونه هک شبکه تلفن همراه کشور را تکذیب کرد و افزود: وضعیت شبکه تلفن همراه کشور به صورت دائم توسط مراکز پایش امنیت اپراتور‌ها و وزارت ارتباطات مورد پایش قرار می‌گیرد و هیچ گونه شواهدی مبنی بر هک این شبکه وجود ندارد.

پس از این اتفاق مرکز لرزه نگاری کشوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکین ارسال شده است، مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می‌نماید هیچگونه وضعیت غیرعادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

اشتباه فنی تیم تحقیقاتی همراه اول در ارسال پیام زلزله

میراحمدی، معاون وزیر کشور، اما در این رابطه اظهار کرد: تیم تحقیقاتی همراه اول در حال تست خدمات جدید بودند که اشتبا‌ها به جای گروه خودشان، برای مردم پیام زلزله ارسال کردند.

معاون سازمان پدافند غیرعامل نیز گفت: واحد تحقیقات و توسعه شرکت همراه اول درحال ارزیابی و تست یک سامانه بوده است که براثر خطای انسانی به جای ارسال برای ده گوشی تست برای تمامی افراد ارسال شده است.

در ادمه مدیرکل ارتباطات همراه اول نیز ضمن عذرخواهی از مشترکینی که این پیام را به اشتباه دریافت کردند گفت: هیچگونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته است و این موضوع به دلیل خطای تیم تحقیقاتی که بر روی هشدار بلای سیل یا زلزله کار میکردند صورت گرفته است.

دستور وزیر ارتباطات برای برخورد با مقصرین احتمالی ارسال «پیام هشدار زلزله»

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستور پیگیری و برخورد با مقصرین احتمالی خطای انسانی بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در فعال کردن سامانه هشدار و ارسال «پیام هشدار زلزله» برای تعدادی از مشترکین این اپراتور در شهر تهران توسط وزیر ارتباطات خبر داد.

محمد احسان خرامید مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی» وزارت ارتباطات و فناوری در یک پیام توییتری نوشت:«ادعای هک شبکه تلفن همراه کذب محض است و به دلیل خطای بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول بوده است. بلافاصله پس از این اتفاق، دکتر زارع پور وزیر ارتباطات دستور فوری برای پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را صادر کردند.»

 

توضیحات پلیس فتا در خصوص هک شدن شبکه تلفن همراه و ارسال پیام جعلی زلزله

 

منبع: میزان