شبکه اجتماعی جدیدی در ایران شروع به کار کرده که شباهت بسیار زیادی با پلتفرم توییتر دارد.
به گزارش گرداب، شبکه اجتماعی «ویراستی» که ظاهرا به تازگی آغاز به کار کرده، طراحی شبیه به توییتر دارد و در نگاه اول میتوان از آن به عنوان «توییتر بومی» یاد کرد. شباهتهای طراحی و تجربه کاربری ویراستی با توییتر آنقدر زیاد است که حتی لوگوی آن یادآور پرنده آبی توییتر است. به گزارش دیجیاتو، سازنده این شبکه اجتماعی در ایران شرکت «توسعه سامانه پویش رسانه آسیا»، و شناختهشدهترین محصول آن هم پیامرسان گپ است.
انتشار این شبکه اجتماعی البته با زمانی همراه شده که فارغ از افزایش شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای فیلتر شده، تمام تصمیمگیران فضای مجازی از دولت گرفته تا مجلس و نهادهای بالادستی، تاکید میکنند که کاربران باید وارد پلتفرمهای داخلی شوند و نیاز آنها به پلتفرمهای خارجی کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی، پلتفرمی که شباهت بسیاری با یک توییتر ایرانی شده دارد، در حال توسعه و آمادهی جذب کاربران میشود.
مدیرعامل ویراستی البته در گفتگو با دیجیاتو هرگونه حمایت دولتی را در مقطع کنونی رد میکند، اما باید دید آیا در آینده از حمایتهای متنوع دولت برخوردار خواهد شد یا خیر. اگر اخبار مربوط به پیامرسانهای بومی را در سالهای قبل دنبال کرده باشید، نام «مهدی انجیدنی» برایتان غریبه نیست. او مدیریت پیامرسان گپ را نیز بر عهده دارد و اکنون ویراستی را راهاندازی کرده و البته به خود تیک آبی احراز هویت را هم در ویراستی داده است.
حساب مهدی انجیدنی در شبکه اجتماعی ویراستی. این صفحه بیشباهت به توییتر نیست.
به اعتقاد او، این محصول یک «توییتر بومی» نیست و اهداف متفاوتی دارد. انجیدنی در همین رابطه به دیجیاتو گفت: «ما باور داریم که ویراستی یک توییتر بومی نیست تا کاربران در آن مطلب بومی بنویسند بلکه دنبال این هستیم تا زیرساخت عرضه محتوای پرمیوم را فراهم کنیم تا افراد بتوانند محتواهای اختصاصی خودشان را در ویراستی منتشر کنند. همچنین به دنبال ساخت یک رسانه تعاملی هستیم که جایش در ایران خالی است.»
انجیدنی با ذکر یک مثال، موضوع پرمیوم کانتنت بودن ویراستی را شرح داد و گفت: «به عنوان مثال یک خبرنگار یا تحلیلگر یا هر متخصص دیگری میتواند محتوای اختصاصی و دقیق خود را در ویراستی منتشر کند و از دنبال کنندگان خود حق عضویت برای بازدید از این محتواها بگیرد.»
جالب است بدانید که از مدتی پیش قابلیت مشابهی به توییتر اضافه شده است. این قابلیت «سوپر فالو» نام دارد و کاربران تاثیرگذار میتوانند محتوای اختصاصی را صرفا به افرادی که حق اشتراک پرداخت کردهاند، نمایش دهند.
شباهت زیاد به توییتر جهانی
صفحه اول ویراستی به زبان انگلیسی تفاوت خاصی با توییتر ندارد.
با وجود اینکه انجیدنی تاکید دارد ویراستی قرار نیست یک توییتر بومی باشد، اما نگاهی به فضای این پلتفرم، از لوگوی آن گرفته تا فضای رابط کاربری آن، همگی تداعی کننده شبکه اجتماعی توییتر است. انجیدنی در پاسخ به این سوال دیجیاتو که اگر ویراستی یک توییتر ایرانی نیست چرا تا این حد از نظر ظاهری به توییتر شبیه است، گفت که آنها قصد داشتند رابط کاربری که برای کاربران آشنا است را عرضه کنند و روی یک فرمولی که جواب خود را پیش کاربران پس داده، تمرکز کنند.
انجیدنی در پاسخ به این پرسش که چرا در روزهای اوج فیلترینگ و اختلالات در شبکه اینترنتی کشور تصمیم به عرضه ویراستی گرفتهاند و آیا قرار است در آینده تغییراتی در نوع دسترسی به اینترنت ایجاد شود یا خیر اعلام کرد: «تصور نمیکنم دسترسی به توییتر از شرایط فعلی بتواند سختتر شود. بحث اینترنت طبقاتی و... را هم ما نه در جریانش هستیم و نه میدانیم واقعا اجرا شدنی است یا نه. واقعیت اینست که ما سیاستهای خود را بر اساس حرف مسئولان و تصمیمهای این افراد پیش نمیبریم. چرا که مسئولین هر چند ماه یکبار عوض میشوند و تصمیمات تازهای اخذ میشود و عملا نمیتوان روی این وعدهها اطمینانی حاصل پیدا کرد.»
«توییتر در ایران وایرال نشد!»
با وجود حضور دولتمردان در شبکه اجتماعی توییتر و اطلاع رسانی بسیاری از موضوعات توسط نمایندگان مجلس در این شبکه اجتماعی و تبدیل شدن توییتر به یک منبع خبری جریانساز در ایران، انجیدنی باور دارد که شبکه اجتماعی توییتر با وجود حضور نخبگان در آن، هیچ وقت نتوانست آنطور که باید در ایران «وایرال» شود.
او باور دارد که بسیاری از ایرانیان اسم توییتر را هم نشنیدهاند و از همین رو ویراستی میخواهد این خلا را جبران کند: «این پروژه قبل از حوادث اخیر طراحی و توسعه یافته و بعد از عرضه عمومی آن، این اتفاقات در کشور رخ داد. از همین رو هم ما هیچ تبلیغ رسانهای برای ویراستی نکردیم تا مبادا کسی فکر کند که این محصول پس از این حوادث عرضه شده است.»