Gerdab.IR | گرداب

هوش مصنوعی چگونه دولت را متحول می‌کند؟

هوش مصنوعی چگونه دولت را متحول می‌کند؟
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱

هوش مصنوعی ارتباط تنگاتنگی بر انجام فرآیند‌های دولت الکترونیک دارد به طوری که به‌کارگیری آن باعث بهبود عملکرد دستگاه‌ها و خدمات آن‌ها می‌شود.

به گزارش گرداب،  امروزه گستره استفاده از فناوری نوین گسترش پیدا کرده و مدام در حال تغییر و تحول است تا جاییکه در دنیای امروز با گسترش زیرساخت‌های الکترونیکی و سخت افزاری شبکه‌های کامپیوتری و دسترسی عامه مردم به اینترنت، دولت‌ها به این فکر افتادند که چگونه می‌توان برای کاهش هزینه‌های سربار مراکز دولتی اقدامی موثر انجام داد؛ بنابراین یکی از بزرگترین پیشرفت‌های اخیر راه اندازی دولت الکترونیک بوسیله هوش مصنوعی در سراسر جهان نام برد.

براساس این گزارش با پیشرفت بیشتر فناوری، انتظار می‌رود که بسیاری از فعالیت‌های دولت‌ها و کار‌های اداری دیجیتالی شود. هوش مصنوعی در این میان می‌تواند به دولت‌ها برای بهبود خدمات دیجیتالی‌شان کمک بسیاری بکند و امروزه کشور‌های متعددی اقدام به ایجاد پروژه‌هایی در این زمینه کرده‌اند و به دلیل فواید متعددی که به‌کارگیری از هوش مصنوعی برای حکومت‌ها دارد، دولت‌ها یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران در این حوزه هستند.

به‌طور کلی می‌توان فواید هوش مصنوعی برای دولت‌ها را به سه شاخه اصلی تقسیم کرد:
صرفه‌جویی در هزینه‌ها: به‌کارگیری هوش مصنوعی باعث بهبود عملکرد دستگاه‌ها و خدمات آن‌ها می‌شود.
ارائه خدمات جدید: استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند خدمات جدید بسیاری را در خدمت شهروندان قرار دهد و یا خدمات فعلی را بهبود ببخشد.

داده‌های بیشتر برای تصمیم‌گیری: دولت‌ها هر روز حجم زیادی از اطلاعات پیرامون شهروندان خود ذخیره می‌کنند. اما بدون انجام تحلیل‌های دقیق، این داده‌ها چندان نمی‌توانند تأثیر کارآمدی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند. هوش مصنوعی می‌تواند امکان تحلیل این حجم زیاد از داده‌ها را فراهم کند و از سوی دیگر گردآوری اطلاعات از طریق هوش مصنوعی، و نه شیوه‌های سنتی، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

کلاهبرداری، رشوه، اختلاس و فساد مالی یکی از اصلی‌ترین مشکلات دولت‌هاست. در بسیاری از کشور‌ها فساد اقتصادی باعث خسارت میلیاردی به کشور می‌شود. در کشور ما نیز در سال‌های اخیر مسئله شناسایی دقیق اقشار کم‌درآمد برای پرداخت هوشمند یارانه‌ها یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی دولت بوده است. هوش مصنوعی می‌تواند در شناسایی و تشخیص فساد مالی و ارائه سامانه‌ای دقیق، شفاف و هوشمند به دولت‌ها کمک کند و این‌گونه امکان ردیابی فساد‌های ریز و درشتی که از کمک هزینه‌ها و یارانه‌های دولت صورت می‌گیرد را فراهم سازد.

هوش مصنوعی ارتباط تنگاتنگی بر انجام فرآیند‌های دولت الکترونیک دارد. هوش مصنوعی در دولت الکترونیک کاربرد‌های گسترده‌ای در حوزه‌های آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، ارائه برنامه‌های مراقبت از سالمندان، حفاظت از محیط زیست، عملیات شهری و خدمات قضایی دارد که همه این‌ها به نحو قابل توجهی خدمات عمومی و معیشت مردم را بهبود خواهند بخشید.

سیستم مبادلات مالی، سیستم‌های بهداشت و سلامتی جامعه، ایجاد امنیت داده در سیستم‌های دولت الکترونیک، تسریع تجزیه و تحلیل داده‌ها، توسعه سیستم‌های تصمیم‌گیری، امنیت در احراز هویت که باعث ایجاد امنیت واقعی در اجتماع می‌شود، از بین رفتن بروکراسی در سازمان‌های دولتی، توسعه اقتصادی و اجتماعی از کاربرد‌های هوش مصنوعی در دولت الکترونیک است.

در همین راستا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات فناوری با اشاره به اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور راه‌اندازی شده است، گفت: امسال هر دستگاهی باید حداقل یک خدمتش را هوشمند کند و این فرایندی است که در نهایت منجر به چابکی دولت می‌شود. در قدم بعدی تلاش داریم از هوش مصنوعی و داده‌های دستگاه‌های دیگر بدون مراجعه حضوری و مداخله انسانی به دستگاه‌ها بهره ببریم.

وی درباره مقاومت‌هایی که در برخی دستگاه‌ها در مقابل هوشمندسازی خدمات وجود دارد، بیان کرد: یکی از دلایل عمده آن‌ها مسئله امنیت داده‌ها است، البته دستگاه‌ها متولی امنیت داده‌های خود هستند و قرار نیست پنجره واحد، جایگزین سیستم آن‌ها باشد.