Gerdab.IR | گرداب

اروپا و خطر عادی‌سازی رفتار مجرمانه در فضای مجازی

اروپا و خطر عادی‌سازی رفتار مجرمانه در فضای مجازی
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱

کشور اسپانیا با حدود ۷۵ درصد، بالاترین میزان رفتار‌های مجرمانه و پرخطر را دارد و پس از آن رومانی، هلند و آلمان با حدود ۷۲ درصد در رده بعدی قرار دارند.

به گزارش گرداب، کدام کشور‌ها بالاترین میزان رفتار‌های مجرمانه و پرخطر در فضای مجازی را به خود اختصاص دادند؟

کشور اسپانیا با حدود ۷۵ درصد، بالاترین میزان رفتار‌های مجرمانه و پرخطر را دارد و پس از آن رومانی، هلند و آلمان با حدود ۷۲ درصد در رده بعدی قرار دارند.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه لندن شرقی (UEL) منتشر شد، نشانگر این بود که رفتار مخاطره‌آمیز و مجرمانه آنلاین میان جوانان در معرض خطر عادی انگاری در اروپا است.

بر اساس مطالعه‌ای که بر روی جمعیت ۸ هزار نفری در ۹ کشور مختلف اروپایی همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، هلند، سوئد، نروژ و رومانی انجام شد، نتایج زیر بدست آمد:

از هر ۴ جوان بین ۱۶ تا ۱۹ سال، یک نفر به ارسال پیام‌های توهین‌آمیز بصورت آنلاین برای دیدن واکنش شخص اعتراف کرده است.

از هر ۳ نفر یک نفر در دزدی دیجیتالی مشارکت دارد.
- از هر ۸ نفر یک نفر به آزار و اذیت آنلاین می‌پردازد.
- از هر ۱۰ نفر یک نفر به نفرت پراکنی یا هک مشغول است.
- از هر ۵ نفر یک نفر محتوای نامناسب جنسی ارسال می‌کند.
- از هر ۱۰ نفر چهار نفر پورنوگرافی (هرزه‌نگاری) تماشا می‌کنند.

این پژوهش با سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا و همکاری مرکز جرایم سایبری در یوروپل، سازمانی که با آژانس‌های جرم و جنایت در سراسر بلوک همکاری می‌کند، انجام شد. جولیا دیویدسون، استاد جرم شناسی در دانشگاه لندن شرقی و یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید: «این تحقیق نشان می‌دهد که بخش بزرگی از جوانان در اتحادیه اروپا تا حدی درگیر نوعی از جرایم سایبری هستند که انجام جرایم آنلاین سطح پایین و ریسک پذیری آنلاین تقریباً امری عادی به حساب می‌آید.»

دیگر نتیجه این مطالعه این بود که مردان بیشتر از زنان مستعد انجام رفتار‌های مخاطره آمیز یا مجرمانه هستند.
تقریباً سه چهارم مردان به ارتکاب نوعی از انحراف سایبری اعتراف کرده‌اند، در حالی که این رقم در میان زنان ۶۵ درصد است.

بیشترین نسبت رفتار‌های مجرمانه و مخاطره آمیز متعلق به اسپانیا با ۷۵ درصد و پس از آن رومانی، هلند و آلمان با حدود ۷۲ درصد است. انگلستان با ۵۸ درصد، در رتبه آخر قرار دارد.

در این نظرسنجی سوالاتی درباره تماشای پورنوگرافی، انتشار پست‌های پورنو با انگیزه انتقام جویی، تهیه و انتشار تصاویر جنسی از خود و نفرت پراکنی از شرکت‌کنندگان پرسیده می‌شد.

نتایج نشان داد که کمتر از نیمی از شرکت‌کنندگان مرتکب اعمال غیرقانونی شده‌اند مانند هک کردن، انتشار تصاویر محرمانه بدون اجازه اشخاص، و پولشویی.

نتایج حاصله از این پژوهش براساس لایحه اخیری که در اتحادیه اروپا و بریتانیا با نام لایحه امنیتی آنلاین و به منظور ایجاد جرایم جنایی جدید به تصویب رسیده، صادر شده است.

تشویق به خودآزاری و انتشار در اینترنت و به اشتراک گذاری پورنوگرافی جعلی از جمله جرایم جدید می‌باشند.
در ماه اکتبر، اتحادیه اروپا قانون خدمات دیجیتال را به تصویب رساند که به پلتفرم‌های بزرگی همچون گوگل برای کاهش خطرات مربوط به انحراف سایبری نیازمند است.

این قانون همچنین در پس زمینه هشدار‌های اخیری که به ایلان ماسک در بحبوحه تصاحب توییتر ابلاغ شده، به تصویب رسیده است.

تیری برتون، کمیسر سیاست دیجیتال اتحادیه اروپا در تاریخ یکم دسامبر اعلام نمود که توییتر می‌بایست جهت پیروی از قوانین جدید خدمات دیجیتال که قرار است سال آینده اجرایی شود، اقدام کند.

به گزارش یورونیوز، برتون و ماسک در ۳۰ام نوامبر طی یک تماس ویدیویی در مورد آمادگی توییتر برای این قانون که شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کند اقدامات بهتری برای تعدیل محتوا در پلتفرم‌های خود ایجاد کنند، گفتگو کردند.