Gerdab.IR | گرداب

محکومیت دو ادمین ارشد ویکی پدیا در عربستان

محکومیت دو ادمین ارشد ویکی پدیا در عربستان
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱

۲ سازمان حقوق بشر در خاورمیانه، DAWN و SMEX اعلام کردند که ۲ ادمین ارشد ویکی پدیا در عربستان به ۸ و ۳۲ سال زندان محکوم شدند.

به گزارش به نقل از نشریه لوموند، اسامه خالد و زیاد الصوفیانی پس از دستگیری در سال ۲۰۲۰، توسط دادگاه ضدتروریسم به اتهام "نقض اخلاق عمومی" محکوم شدند.

این دو سازمان اعلام کردند که این محکومیت‌ها بخشی از تلاش گسترده برای کنترل ویکی پدیا در عربستان سعودی است.

در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۲، بنیاد ویکی مدیا که پروژه‌های این دانشنامه آنلاین را در سطح جهان تامین مالی می‌کند از تعلیق ۱۶ کاربر "که علیرغم تضاد منافع درخاورمیانه و خاور نزدیک درحال ویرایش بودند" خبر داد.

یک تحقیق داخلی "تایید کرده که شماری از کاربران با روابط نزدیک با اشخاص ثالث، دانشنامه را به شیوه‌ای هماهنگ برای پیشبرد آن اشخاص ثالث ویرایش می‌کنند"

بنیاد ویکی مدیا از هیچ کشور یا فردی نام نمی‌برد، اما طبق گفته ۲ سازمان حقوق بشری، حساب‌های ممنوعه "حساب‌های ۱۶ کاربر سعودی هستند.

به گفته این سازمان ها، برخی از این حساب‌ها مربوط به اعضای ارشد تحریریه دانشنامه در عربستان است که برای دولت سعودی محتوای مطلوب تولید و انتقادات علیه دولت را حذف می‌کردند.

بنیاد ویکی مدیا ادعا‌های این ۲ سازمان غیردولتی را به چالش می‌کشد.

سخنگوی این بنیاد گفت: "تحقیقات داخلی ما به این نتیجه نرسید که دولت عربستان در ویکی پدیا «نفوذ» کرده. ما نمی‌دانیم [۱۶ کاربر که حساب هایشان مسدود شد]کجا زندگی می‌کنند و آیا برخی از آن‌ها عربستانی هستند.

وی افزود مسدود شدن آن‌ها نتیجه تحقیقاتی است که کل خاورمیانه و خاور نزدیک را پوشش می‌دهد".

در دسامبر ۲۰۲۲، احمد ابوعمو کارمند سابق توییتر در امریکا به اتهام جاسوسی به سه سال و نیم زندان محکوم شد.

وی مظنون به ارائه اطلاعات محرمانه از حساب‌های توییتری مخالفان و منتقدان دولت سعودی به سرویس‌های اطلاعاتی این کشور بود.