Gerdab.IR | گرداب

دهقانی: راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر خلیج فارس برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

دهقانی: راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر خلیج فارس برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱

معاون علمی، فناوری و دانش بنیان رییس جمهور در مراسم امضای موافقت‌نامه با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیانی خبر داد.

به گزارش گرداب، روح الله دهقانی فیروزآبادی روز سه شنبه در مراسم امضای این موافقت نامه مشترک گفت: برای شروع کار این صندوق سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی درنظرگرفته شده است که نزدیک به ۴۰ درصد آن توسط معاونت علمی تامین می‌شود و مابقی آن توسط اعتبار مالیاتی تامین می‌شود که هلدینگ خلیج فارس از پروژه‌های فناورانه‌ای که در شورای راهبری فناوری‌ها و تولید دانش بنیان‌ها مجوز می‌گیرند، به دست می‌آورد.

وی افزود: در واقع هلدینگ خلیج فارس پروژه‌های جدی تحقیقاتی و توسعه‌ای خود را فهرست می‌کند و در شورای راهبری فناوری‌ها این پروژه‌ها مصوب شده و اعتبار مالیاتی آن بر مبنای انجام این پروژه‌ها دریافت می‌شود؛ بنابراین پروژه‌هایی که تعریف می‌شوند، مشخص هستند که قرار است در کجا مصرف شوند و اعتبارات مالیاتی که قرار است هزینه شوند، چگونه با ایجاد کردن بهره وری، ارزش افزوده‌های بیشتری داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: بحث اعتبار مالیاتی یک حمایت امدادی نیست. اعتبار مالیاتی یک سرمایه گذاری هوشمند و هدفمند است. مالیات بیت المال و پول مردم است و فقط باید جایی هزینه شود که اگر یک واحد هزینه می‌کنیم، حداقل چهار واحد خروجی داشته باشد. اگر با این دقت نظر پروژه‌های فناورانه و پیشران تعریف شوند، هر ۱۰۰ تومانی که هزینه می‌شود ۸ تا ۱۰ هزار تومان دستاورد و صرفه جویی ارزی خواهد داشت و قطعا یک اتفاق بزرگ در توسعه کشور رخ خواهد داد.

وی افزود: نامگذاری امسال به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین یک حرکت جدیدی را ایجاد کرد. اگر منصفانه نگاه کنیم شتاب گرفتن تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان که امسال خرداد ماه مصوب شد، قطعاً یکی از دلایل آن توجهی بود که رهبری به این حوزه داشتند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه این قانون، قانون بسیار مترقی است، گفت: شاید تنها ۱۰ کشور برتر دنیا از چنین قانون حمایت کننده‌ای در زمینه حمایت از علوم، فنون، فناوری و نوآوری برخوردار باشند. در واقع با این قانون حجت بر همه تمام شد و همه دستگاه‌های کشور و وزارتخانه‌ها یک آیین نامه فعالیت در حوزه دانش بنیان با همکاری معاونت علمی تدوین و تصویب کردند و در حال اجرای آن هستند.

وی ادامه داد: توجه به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و رساندن این سرمایه به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان که با موافقت رییس جمهور تصویب شد، این پیام را دارد که کشور در بحث اقتصاد دانش بنیان برنامه و عزم جدی دارد و امیدواریم که سال آینده نیز رهبر معظم انقلاب به نحوی اقتصاد دانش بنیان را در شعار سال بگنجانند.

فیروزآبادی با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان فراز و نشیب بسیاری داشتیم و شرکت‌هایی که ایجاد شدند برخی موفق و برخی غیرموفق، برخی واقعی و برخی غیرواقعی بودند، افزود: اشتباهات را تجربه کردیم و نقاط قوت را هم دیدیم؛ بنابراین بعد از ۱۰ سال می‌خواهیم مسیر متفاوتی را شروع کنیم و یک شیب افزایشی را در حوزه اقتصاد دانش بنیان دنبال کنیم که پایه آن قانون جهش تولید باشد.

معاون علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه محصولات عرضه‌محور را باید به سمت محصولات تقاضامحور ببریم، گفت: در کشور بازار بزرگی داریم و آمار و ارقام مختلفی از تولید ناخالص در کشور وجود دارد. با فرض جی دی پی ۵۰۰ میلیارد دلاری و هدفگذاری ۲ درصدی برای اقتصاد دانش بنیان عدد ۱۰ میلیارد دلار برای سال آینده عدد دور از ذهنی نیست. کمااینکه امسال تقریبا عدد یک درصد را تجربه کرده ایم.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه با تاکید بر اینکه باید دانش بنیان شدن را در همه صنایع و دستگاه‌های بزرگ وارد کنیم، افزود: قطعاً تعریف دانش بنیان در یک مجموعه دانشگاهی یا غیردانشگاهی که تکنولوژی تولید می‌کند، با یک صنعت بزرگ یا هلدینگ بزرگی مثل خلیج فارس کاملاً تفاوت دارد؛ بنابراین لازم است که در کشور یک جریان جدی برای فناوربنیان شدن صنایع بزرگ راه اندازی شود. اگر صنایع بزرگ ما فناوربنیان شوند، بزرگترین بازار مصرف محصولات دانش بنیان را ایجاد خواهند کرد.

علی عسگری رییس هلدینگ خلیج فارس نیز در این مراسم اظهار داشت: قانون جهش دانش بنیان که مجلس تصویب کرد و رییس جمهور آن را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرده است، بیان می‌کند که ما از ظرفیت مالیاتی برای کمک به دانش بنیان‌ها می‌توانیم استفاده کنیم. بر همین اساس امروز در تصمیم راهبردی که گرفته شده است، با همکاری معاونت علمی، فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین گروه شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صندوقی بنیانگذاری می‌شود که صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پتروشیمی است.

موافقت‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری با هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هدف ارتقای فناوری زنجیره ارزشی پتروشیمی عصر امروز سه شنبه در محل معاونت علمی به امضای روح الله دهقانی فیروزآبادی و علی عسگری رییس هلدینگ رسید.